Waar blijft die energie?

9 maart 2022 / Actueel / Achtergrond

Je hebt je alcoholgebruik op pauze gezet en kunt niet wachten tot ook jij de positieve effectieve van het tijdelijk stoppen met drinken gaat ervaren. Laat maar komen dat gewichtsverlies, die glanzende huid, die betere nachtrust en die energie voor tien! Maar tot je schrik merk je -op een gebrek aan katers na- nog niet veel van al die voordelen. Sterker nog; je voelt je vooral moe, moe, moe. Herkenbaar? Geen schrik, het komt goed!

Een veelgenoemde reden waarom mensen meedoen aan IkPas, is dat ze zich fitter willen gaan voelen. Misschien was dit ook een van de positieve effecten waar jij op rekende toen je begon aan je alcoholpauze. In plaats daarvan voel je je futloos en vermoeid. Herkenbaar? Geen paniek, die energiekick gaat uiteindelijk inslaan. Je in het begin juist wat vermoeider voelen, is heel normaal. Hoe dat komt, leggen we je graag uit.

Vermoeidheid door slechter slapen

De vermoeidheid die je in de eerste periode van je alcoholpauze kunt voelen, is vooral te wijten aan een slechtere nachtrust. Want hoewel niet-drinken je uiteindelijk een betere nachtrust op gaat leveren, kan het zijn dat je in het begin juist slechter slaapt. Slechter slapen is een licht ontwenningsverschijnsel waar je -afhankelijk van de hoeveelheid alcohol die je dronk voor je pauzeperiode- meer of minder last van kunt krijgen. Dit komt omdat het drinken van alcohol je natuurlijke slaapritme verstoort. Je lichaam heeft vervolgens tijd nodig om dit weer in balans te brengen.

Bron: alcoholinfo.nl

Naast vermoeidheid door slechter slapen kunnen andere ontwenningsverschijnselen zijn: transpireren, misselijkheid, hoofdpijn, verhoogde bloeddruk, onrustig gevoel, somberheid, lusteloosheid, gespannen, spierkramp of trillende handen.

Geen slaapmutsje, toch lekker slapen

Voel je je op dit moment vermoeider en komt dit vooral omdat je minder goed in slaap valt? Deze tips helpen je bij het verbeteren van je nachtrust.

  • Nu je weet dat slechter slapen in het begin heel normaal is, wordt het misschien makkelijker om dit tijdelijke ongemak te accepteren. Zeker weten dat jij voor de afloop van je alcoholpauze wél ervaart hoe 100% uitgerust wakker worden, voelt.
  • Blijf, ondanks de vermoeidheid, vasthouden aan je gebruikelijke dag- en nachtritme. Overdag slapen maakt ’s avonds in slaap vallen nog moeilijker.
  • Beweeg genoeg; ga sporten of maak een flinke wandeling. Zo stap je ’s avonds met een voldaan gevoel in bed en wordt in slaap vallen makkelijker.
  • Bouw je activiteiten ’s avonds bewust af. En neem geen telefoon mee in bed, maar lees een boek om te ontspannen.
  • Leer jezelf een aantal ontspanningstechnieken aan. Zet deze in wanneer je wakker ligt in bed. Al slaap je op dat moment niet, je ontspant wel.

Bovenstaande tips helpen je makkelijker in slaap komen en beter slapen. Tenminste: tot de tijd dat je lichaam weer een natuurlijk slaapritme vindt. Want vanaf dan gaat beter slapen vanzelf. En met die betere nachtrust, komt ook een hernieuwde energie. Blijf daarnaast gezond eten en je weet straks precies wat al je collega-pauzeerders bedoelen met de voordelen van niet-drinken!

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat