Waarom meedoen?

Als je je inschrijft voor IkPas doen we er alles aan om je tijdens de 30 of 40 dagen, waarin je geen alcohol drinkt, zo goed mogelijk te begeleiden. Zo krijg je, als je aanmeldt voor IkPas, je eigen dashboard met een aantal handige functies:

  • De IkPas-coach: een persoonlijke vraagbaak, die je kunt inroepen als je vragen hebt over IkPas of als je bijvoorbeeld wat advies nodig hebt tijdens moeilijke momenten. De IkPas-coach staat voor je klaar!
  • Een forum waar je je ervaringen kunt uitwisselen met de andere deelnemers
  • Je eigen dagboek om je vorderingen en ervaringen in bij te houden
  • Badges die je kunt verdienen in allerlei situaties, zoals het weerstaan van alcohol tijdens een etentje of verjaardagsfeestje.
  • Unieke content die alleen beschikbaar is voor deelnemers, zoals lekkere alcoholvrije recepten, handige tips en nuttige weetjes.
  • De mogelijkheid om de contactfrequentie zelf in te stellen. Ontvang je graag wekelijks een nieuwsbrief, wil je dagelijks van ons horen of juist eens in de twee weken? Jij bepaalt!
  • Het grote voordeel van een eigen IkPas-account is dat we je kunnen steunen tijdens jouw uitdaging en dat je contact kunt maken met mede-IkPassers. Want een pauzeperiode beleef je samen.

 

DIT LEVERT MEEDOEN MET IKPAS JOU OP

We roepen natuurlijk niet zomaar wat als we het hebben over de voordelen van tijdelijk geen alcohol drinken. Tranzo, het wetenschappelijk centrum voor zorg en welzijn van de Universiteit Tilburg, doet al jaren onderzoek naar de effecten van niet-drinken onder de deelnemers van IkPas. En dat zijn er nogal wat:

Bewustwording van alcoholgebruik

Door tijdelijk geen alcohol te drinken merk je welke rol alcohol (vaak onbewust) in je leven speelt. 58% van de deelnemers is zich na IkPas meer bewust van hun alcoholgebruik en kiest bewuster óf, wannéér en hoevéél ze willen drinken in plaats van te handelen uit gewoonte.


Minder alcohol drinken

Door mee te doen aan IkPas drink je ook na de pauzeperiode structureel minder. Zes maanden na IkPas dronken deelnemers gemiddeld ruim 30% minder dan voor de pauzeperiode.


Beter slapen

Door tijdelijk geen alcohol te drinken slaap je beter. 55% van de deelnemers kan dat beamen. En ook deelnemers die in het verleden slaapdagboeken invulden, hadden die ervaring.


Lichamelijk fitter voelen

Door geen alcohol te drinken, voel je je fitter. Dit wordt door 62% van de deelnemers bevestigd. Een aantal deelnemers maakten bijvoorbeeld ook melding van persoonlijke toptijden bij hardlopen.


Mentaal fitter voelen

Ook mentaal heb je profijt van geen alcohol drinken. 63% van de deelnemers ervaart dit.

Beter ‘nee’ kunnen zeggen

Geen alcohol drinken is ook wennen voor je omgeving; je zult standvastig moeten zijn in het weigeren van ‘rondjes’. 64% kan na afloop van de pauzeperiode beter ‘nee’ zeggen tegen alcohol. Daarvoor hoeven ze niet perse de BOB te zijn!


Goed voorbeeld voor jongeren

Met een pauzeperiode stel je een voorbeeld aan jongeren. 50% van de deelnemers heeft het gevoel dat ook echt te hebben gedaan. Ook jongeren merken dit op, zo bleek uit ons onderzoek.


Doorbreken van gewoontegedrag

Meedoen met IkPas betekent je gewoontes doorbreken. Maar liefst 43,5% van de deelnemers heeft het gevoel dat ook echt te hebben gedaan. En als het met alcohol kan, dan kan het ook met chocolade. Maar dat is een weer een andere uitdaging…


Afvallen

32% van de deelnemers is na de actie van IkPas gewicht kwijtgeraakt. Voor menig deelnemer een belangrijke reden om ook na IkPas minder alcohol te drinken.


Geld besparen

Door geen alcohol te kopen, bespaart 55% van de deelnemers geld. En daar kun je weer andere leuke dingen van doen.

Veelgestelde vragen

Kom je er niet uit? Neem dan contact op!

Wijzig instellingen voor chat