IkPas voor bedrijven

IkPas maakt alcoholgebruik bespreekbaar binnen uw bedrijf

 

Invulling geven aan een divers vitaliteitsbeleid is niet altijd makkelijk. Sommige thema’s zijn, ondanks dat ze erg belangrijk zijn om uw medewerkers gezond te houden, lastig bespreekbaar te maken. Alcohol is zo’n thema. De kans is groot dat er een betuttelende zweem hangt over het bespreekbaar maken van alcohol als leefstijlthema. IkPas kan u helpen om uitvoering te geven aan het vitaliteitsbeleid rond alcohol op een positieve manier.

 

IkPas. Zet je alcoholgebruik op pauze

 

IkPas is een project dat mensen oproept om hun alcoholgebruik op pauze te zetten. Een pauze van 30 of 40 dagen per jaar is effectief om het verantwoord omgaan met alcohol te stimuleren. De positieve insteek van de landelijke campagne is een fris begin van lente en de uitdaging met jezelf aangaan. Een uitdaging waar in 2017 bijna 11.000 mensen aan hebben deelgenomen. Zeker 20% van hen deed via hun werkgever mee. IkPas kent twee varianten: een pauze van 30 dagen of een pauze van 40 dagen. De 40 dagen zijn gekoppeld aan de traditionele vastentijd en beginnen op aswoensdag (14 februari). De 30 dagen vallen in de maand maart en beginnen dus op 1 maart, een maandje detoxen dus.

 

IkPas is een uitdaging met jezelf; kijken wat een maand zonder alcohol met je doet. Uit het wetenschappelijk onderzoek dat IkPas laat uitvoeren blijkt dat veel deelnemers hebben ervaren dat ze onbewust een leefpatroon hebben ontwikkeld waarbij het vanzelfsprekend is dat ze vrijwel dagelijks alcohol drinken. Door nieuwe leerervaringen op te doen tijdens de IkPas-periode maken ze bewuster de keuze om op sommige gelegenheden wel of niet te drinken. Ze hebben vastgeroeste patronen doorbroken en voor hen is alcohol niet meer zo vanzelfsprekend als voorheen. Na IkPas zal iedereen iets aan positieve effecten merken.

 

Ondanks dat IkPas een uitdaging is met jezelf, is de actie uitermate geschikt om samen aan deel te nemen. Als groep vrienden, als familie, maar ook bedrijfsmatig. Collega’s kunnen elkaar ondersteunen en samen doelen stellen. Immers, ook al is het individuele actie, het werkt beter om gestelde doelen te behalen met de steun van anderen.

 

Wat kan IkPas uw medewerkers opleveren?

 

 

 

Bewustwording

 

Door tijdelijk geen alcohol te drinken merk je welke rol alcohol (vaak onbewust) in je leven speelt. 76% van de deelnemers is zich na IkPas meer bewust van hun alcoholgebruik en kiest bewuster of, wanneer en hoeveel ze willen drinken in plaats van te handelen uit gewoonte.

 

Minder alcohol drinken

 

Door mee te doen aan IkPas drink je ook na de actie structureel minder. Zes weken na IkPas dronk nog steeds ruim 58% van de deelnemers minder alcohol, na zes maanden dronk men gemiddeld 32% minder dan voor de actie.

 

Beter slapen

 

Door tijdelijk geen alcohol te drinken slaap je beter. 48% van de deelnemers kan dat beamen. En ook deelnemers die in het verleden slaapdagboeken hebben ingevuld hadden die ervaring.

 

Fitter voelen

 

52% van de deelnemers voelt zich fitter. Een aantal deelnemers maakte bijvoorbeeld ook melding van persoonlijke toptijden bij het hardlopen.

 

Beter ‘nee’ kunnen zeggen

 

Geen alcohol drinken is ook voor je omgeving wennen, je zult standvastig moeten zijn in een rondje weigeren. 49% kan na afloop van de actie beter ‘nee’ zeggen tegen alcohol. Daarvoor hoeven ze niet perse de Bob te zijn!

 

Goed voorbeeld voor jongeren

 

Met even geen alcohol drinken kun je een voorbeeld stellen aan jongeren. 49% van de deelnemers heeft het gevoel dat ook echt te hebben gedaan. Ook jongeren merken dit op, zo bleek uit het onderzoek.

 

Doorbreken van gewoontegedrag

 

Meedoen met IkPas betekent je gewoontes doorbreken. Maar liefst 52% van de deelnemers heeft het gevoel dat ook echt te hebben gedaan.

 

Afvallen

 

25% van de deelnemers is na de actie van IkPas gewicht kwijtgeraakt! Voor menige deelnemer een belangrijke reden om ook na IkPas minder alcohol te drinken

 

Hoe organiseert u IkPas in uw bedrijf?

 

Speciaal voor bedrijven heeft IkPas een Toolkit ontwikkeld waarmee u stap voor stap wordt meegenomen in het organiseren van een succesvolle interne actie. De toolkit bestaat uit een wervingsplan, een factsheet over alcohol en werk, een powerpointpresentatie voor een medewerkersbijeenkomst, een artikel voor in het intranet of een personeelsblad en siliconen polsbandjes voor alle deelnemers. Daarnaast krijgt u een landingspagina op de website van IkPas met daarop meer informatie over de specifieke actie in uw bedrijf. Op deze pagina is ruimte voor uw logo, eigen invulling en een actuele teller met het aantal deelnemers in uw bedrijf. Het is daarnaast mogelijk om een poster te laten opmaken in IkPas huisstijl met uw logo, eigen foto en tekst.

 

 De kosten voor deelname aan IkPas is afhankelijk van de grootte van uw bedrijf.

 

Pakket 1. 100-250 medewerkers:       € 100,- ex. BTW incl. 30 polsbandjes
Pakket 2.  250-500 medewerkers:      € 250,- ex. BTW incl. 75 polsbandjes
Pakket 3.  500-750 medewerkers:      € 500,- ex. BTW incl. 150 polsbandjes
Pakket 4.  750-1000 medewerkers:    € 750,- ex. BTW incl. 225 polsbandjes
Pakket 5. 1000+ medewerkers:           € 1000,- ex. BTW incl. 300 polsbandjes

 

 

 

graag nog heel even geduld, binnenkort kunt u uw bedrijf aanmelden!