Hoe stop je op tijd met het drinken van alcohol?

23 oktober 2021 / Actueel / Achtergrond

Het is feest en je bent aan het borrelen. Wat een gezelligheid. Het wordt later en later en de een na de ander stapt over op een frisje. Want ja, morgen vroeg op of geen zin in een kater. Jij pimpelt onverstoorbaar door. Je gaat, nu het zo gezellig is, toch niet stoppen? Maar dat zou wel beter zijn. Hoe stop je op tijd met het drinken van alcohol?

Van nuchter naar aangeschoten en van aangeschoten naar dronken is in principe zo gepiept. Zet een groep gezellige mensen bij elkaar en je ziet al snel resultaat wanneer er drank bij komt kijken. Sommige mensen is het gegeven om op tijd en heel bewust te stoppen met het drinken van alcohol tijdens zo’n avond. Een ander verliest zich in de sfeer en gaat net, of ver over de grens. Wat je kunt doen waardoor je op tijd op de rem trapt, is het volgende.

  1. Maak duidelijke afspraken met jezelf. Bepaal hoeveel je wilt drinken, wat je wilt drinken en als het helpt: wanneer je een volgend drankje mag bestellen. Beslis ook hoe laat je stopt met drinken.
  2. Gaat er een goede vriend of vriendin mee? Vertel aan hem of haar dat je het echt bij 1/2/3 drankjes wilt laten. En of hij/zij je daarbij wil helpen. Een blik, een stopteken, een porretje: een klein gebaar kan al helpen om jou te doen laten inzien dat dit het moment is om te stoppen.
  3. Houd het tempo laag. Drink minder dan 1 glas per uur. Je lichaam heeft namelijk ongeveer een uur nodig om een drankje te verwerken.
  4. Geniet van wat je drinkt. Klok het niet achterover. Ook niet als je hele erge dorst hebt, bijvoorbeeld tijdens de ‘derde helft’ nadat je hebt gesport. Drink dan eerst een non-alcoholische dorstlesser.
  5. Wat betreft dat tempo: drink uit een glas in plaats van direct uit de fles. Uit een flesje neem je doorgaans grotere slokken dan uit een glas.

Bron: alcoholinfo.nl.

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat