Heb ik dat echt gezegd?

Je wordt wakker. Naast pijnscheuten schieten er direct wat flarden van de avond ervoor door je hoofd. Iets met gezelligheid en toen toch een omgeslagen sfeer. Was het iets wat je hebt gezegd of hebt gedaan? Tja, dat was de alcohol die sprak of handelde. Zo voorkom je dat je uit de bocht vliegt.

Ontremd en overmoedig. Dat word je als je te veel alcohol drinkt. Wat begint als een gezellig iets, kan veranderen in een pijnlijke situatie. Je hebt eruit geflapt dat je de nieuwe vriend van je beste vriendin helemaal niet leuk vindt. Je hebt je broer verteld dat hij zich laatst zo aanstelde op dat feestje. Je schoonmoeder weet sinds gisterenavond dat haar dochter liever niet vaker dan nodig op bezoek komt…Alles wat je normaal gesproken misschien liever niet voor iemands voeten had geworpen, floepte er nu wel uit. Niet handig…

Wanneer je een paar glazen alcohol achter de kiezen hebt, heeft dit invloed op verschillende delen van je hersenen. Namelijk op je frontale kwab, je beloningscentrum en je amygdala.

Je frontale kwab regelt de impulscontrole en wordt door alcohol op een lager pitje gezet, hierdoor denk je minder na over je acties.

Je beloningscentrum wordt geprikkeld. Daardoor voel je je lekker en zelfverzekerd.

Je amygdala wordt ook extra gestimuleerd. Deze regelt normaal gesproken je reactie op bedreigingen. Doordat deze gestimuleerd wordt, ervaar je situaties sneller als bedreigend waardoor je sneller agressief reageert.

Lekker los

Door het teveel aan alcohol word je losser, verdwijnt de zelfkritiek en zie je minder gevaar. Het vernietigt de eigen verantwoordelijkheid en de zelfdiscipline. Oftewel: je zegt of doet dingen die je normaal gesproken niet zou doen. Omdat je impulsiever reageert en handelt kun je de volgende dag wakker worden en last hebben van zowel een fysieke als een mentale kater, ook wel de spijtkater genoemd.

Zo voorkom je een spijtkater

‘Helaas’ bestaat er maar één kant-en-klaar recept voor het voorkomen van een spijtkater: geen alcohol drinken. Mocht dit geen optie voor je zijn, neem dan iemand in vertrouwen die (vaak) naar dezelfde feestjes gaat als jij. Je partner of een goede vriend(in) bijvoorbeeld. Vraag hem of haar om je een seintje te geven wanneer hij of zij merkt dat je stemming verandert. En dan hop, aan het water of iets anders dorstlessends zonder alcohol.

Nog meer ‘matig-tips’

-Drink naast een glas alcohol altijd een glas water.

-Drink uit een glas en niet rechtstreeks uit een flesje (bier).

-Zet je glas op een tafel en houd het dus niet de hele tijd vast. Zo verlaag je het drinktempo.

-Zorg dat je met een goed gevulde maag aan je gezellige avond begint.

Gerelateerd

Achtergrond

Tot hier en niet verder

Nederlanders staan open voor maatregelen die gezond eten en drinken stimuleren, maar het moet niet te dwingend worden. We willen wel moeite doen voor het verbeteren van onze gezondheid, maar…
Lees meer
Wijzig instellingen voor chat