Gezellig zijn zonder alcohol en niet bezwijken onder groepsdruk

24 februari 2020 / Actueel / Achtergrond

Normaal gesproken sta je met een goedgevuld glas alcohol in de hand ontspannen op een feestje. Je voelt je al snel wat losser, praat met (on)bekenden, maakt een grapje en waagt misschien zelfs een dansje. Tijdens je pauzeperiode, waarin je 40 dagen geen druppel drinkt, heb je ook een glas in de hand, maar dan gevuld met iets non-alcoholisch. Je moet je een houding zien te geven zonder de hulp van alcohol.

Ook moet je bestand zijn tegen de druk om toch ‘ja’ te zeggen tegen een glas alcohol. Hoe je net zo gezellig kunt zijn zonder alcohol en weerstand biedt aan groepsdruk lees je hier.

Gezellig zijn zonder alcohol

Die netwerkborrel waar je alleen naartoe ‘moet’, het vijfentwintig jaar huwelijksfeest van de buren, het vrijgezellenfeest van je neef: sommige sociale events kunnen ongemakkelijkheid bij je oproepen. Je maakt je bijvoorbeeld zorgen over het feit dat je ‘niemand’ kent, dat je behoorlijk verlegen kunt zijn of dat je op dit moment gewoon minder lekker in je vel zit en dus geen leuke gesprekspartner bent. Alcohol kan tijdens zo’n ongemakkelijk feestje helpen om wat opener te worden. Tenminste, dat dénk je. Maar is dat wel zo?

Vals zelfvertrouwen

Je voelt hem misschien al aankomen: nee, dat is dus niet zo. Wat het drinken van alcohol tijdens dergelijke sociale verplichtingen doet, is het onzekere gevoel verdoven waardoor het lijkt alsof je heel zeker bent van jezelf. Maar het tegenovergestelde effect wordt bereikt. Je kunt van ‘grappig’ naar kwetsend doorslaan, ‘beweeglijk’ wordt lomp en ‘lekker meezingen’ wordt schreeuwen. De alcohol is verantwoordelijk voor dit valse zelfvertrouwen en laat je dingen doen of zeggen waar je je de volgende dag voor schaamt.

Nu je in je alcoholpauze zit, heb je ook de komende weken vast wel een keer een feestje of een event gepland staan. Misschien zit er zelfs wel één bij waar je een beetje tegenop ziet. Hoe zorg je ervoor dat je ontspannen en met voldoende zelfverzekerdheid acte de présence geeft? Lees onze tips en doe er je voordeel mee.

Tip 1: Get in the mood

Doe voordat je daar naartoe gaat waar je onzekere gedachten over hebt, datgene wat jou kracht geeft. Misschien is dat voor jou een rondje hardlopen, een uitgebreid bad nemen met je favoriete badolie, de tuin aanvegen, de hond lekker laten rennen in het bos, je lievelingspodcast beluisteren: het maakt niet uit wat het is, als jij je er maar fijn bij voelt.

Tip 2: Benoem je gevoelens

Je hebt allerlei –negatieve- gedachten en gevoelens bij de sociale gebeurtenis. Benoem deze voor jezelf. Waar kijk je tegenop? Waar maak je je zorgen over? Koppel hier de emoties aan die je voelt. Zo word je je meer bewust van hetgeen wat je voelt.

Tip 3: Benoem je kwaliteiten

Niemand is zo streng voor jou als jijzelf. Ja, je hebt misschien grote oren, rijdt geen BMW of je relatie is net uit: tegenover één negatief punt kun je als je goed je best doet, minstens vijf positieve punten zetten. Kijk naar wat je wél hebt bereikt, hoe hard je werkt, hoe lief je bent voor je omgeving en hoe trots je op jezelf mag zijn dat jij 40 dagen ‘nee’ zegt tegen alcohol.

Tip 4: Omarm de ongemakkelijkheid

Denk jij dat je de enige bent die zich een beetje ‘out of place’ voelt op bepaalde feestjes? Raad nog maar een keer dan. Je ongemakkelijk voelen op een feestje is een normaal gevoel en heel veel anderen delen in dit gevoel. Een gemiddeld feestje heeft ook altijd even de tijd nodig om op gang te komen. Iedereen is aan het aftasten. Kijk maar eens goed rond op zo’n feestje, dan zul je meer ongemak bespeuren. En dan zul je ook zien dat velen hun ongemak willen wegdrinken.

Tip 5: Geduld

Als we ongemak, onzekerheid en angst konden wegknippen met onze vingers, dan hadden we dat natuurlijk allang gedaan. Je ongemakkelijk voelen op een feestje, omdat je pauzeert en dus niet drinkt, hoort erbij. En het volgende feestje ook, en het daaropvolgende misschien weer…Accepteer dat dit gevoel erbij hoort. Iedere keer word je er beter in. Echt!

Omgaan met groepsdruk: zo zeg je nee

Nee zeggen is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer mensen je blijven bestoken met woorden als: ’saai’, ‘doe niet zo flauw’, ‘ach, wat ongezellig’ en benadrukken dat het zo gezellig is wanneer je met hen meedrinkt, dan moet je van goeden huize komen om bij jouw ‘nee’ te blijven. Hoe zorg je ervoor dat je niet bezwijkt onder die groepsdruk? Lees hier onze tips!

  1. Bedenk van tevoren wat je als alternatief gaat drinken, zodat je dat twijfelmoment op voorhand al weet te voorkomen.
  2. Bereid je ‘weerwoord’ enigszins voor, zodat je op het moment suprème niet met een mond vol tanden staat.
  3. Neem iemand in vertrouwen uit ‘de groep’ en vraag hem of haar je te steunen wanneer je aangeeft geen alcohol te drinken.
  4. Geef, wanneer mogelijk, voor het samenzijn al aan dat je geen alcohol drinkt. Scheelt een boel ‘discussies’.
  5. Onthoud dat je sterk bent en niemand je kan vertellen wat je wel of niet moet doen!

 

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat