Dit was het nieuws

Nieuwtjes, weetjes en feiten: wij smullen ervan. Zeker als het om alcohol gaat. Wat is er gebeurd en wat staat er te gebeuren? Wij praten je bij over de laatste ontwikkelingen.

Meer blurring

Met een nieuw kabinet -Rutte IV- in het vooruitzicht zijn er al wat voorlopige plannen bekendgemaakt. Niets is nog zeker, maar er wordt over gepraat. Zo ook over ‘blurring’. Het plan is om meer bedrijven toestemming te geven alcohol te schenken. Kleding- en boekenwinkels, bijvoorbeeld. Of tuincentra en kappers.

‘Blurring’, heet dat. Oftewel, het toestaan dat winkels een soort mengvorm worden tussen retail (winkels in allerlei soorten en maten) en horeca, of dienstverlening (kapper) en horeca.

In de woorden van het kabinet: “We staan mengformules toe door het reguleren van ‘blurring’ in winkelgebieden op een verantwoorde manier, waarbij we streng toezien op alcoholmisbruik.”

Bron: panorama.nl

Borrelen zonder kater: Nieuwegein heeft sinds kort een alcoholvrije slijterij

 Wijn heet er Vinada en in plaats van Amaretto koop je er 0.0-Amaretti: in winkelcentrum City Plaza in Nieuwegein zit sinds kort een alcoholvrije slijterij.

In de schappen staan niet alleen alcoholvrije wijnen en bieren, maar vooral ook verrassende combinaties met ingrediënten als gember, venkel en tijm. Hete pepers zorgen ervoor dat je ze net zo voelt branden in je keel als een echte borrel.

Uit cijfers van het Trimbos-instituut blijkt dat mensen inderdaad steeds minder alcohol drinken. Bijna de helft van de Nederlanders houdt zich tegenwoordig aan het advies van de Gezondheidsraad om geen alcohol te drinken of niet meer dan één glas per dag. Een paar jaar geleden, in 2014, lag het aantal lichte drinkers en geheelonthouders nog op 37 procent. Zo’n alcoholvrije slijterij komt dus als geroepen?

Bron: rtvutrecht.nl

UvA roept studenten op om geen alcohol te drinken in januari

Op de Universiteit van Amsterdam (UvA) is de Dry January-campagne van start gegaan en worden studenten gestimuleerd om de hele maand januari geen druppel alcohol te drinken. De campagne moet meer bewustzijn voor overmatig alcoholgebruik onder studenten creëren.

De campagne is in samenwerking met de Centrale Studentenraad (CSR). Manish Jhinkoe-Rai, voorzitter van de CSR, denkt dat de campagne een leuke uitdaging kan zijn voor studenten. Volgens Jhinkoe-Rai kan een drankje op zijn tijd geen kwaad: “Maar wees wel bewust van de gevolgen van grootschalig en veelvuldig gebruik van alcohol.” Hij hoopt dit bewustzijn met de campagne te stimuleren.

Bron: nhnnieuws.nl

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat