De invloed van alcoholreclames op kinderen

19 mei 2022 / Actueel / Achtergrond

Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) en De Zeeuwse Jeugd en Alcoholcampagne ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’ maakten samen een filmpje over de invloed van alcoholreclames op kinderen. Het doel van de film is om de bewustwording van de invloed van alcoholreclame onder ouders, gezondheidsvoorlichters en beleidsmakers te vergroten.

In de film vertellen de Prinses Beatrixschool-leerlingen uit groep 8 op hun eigen manier of ze alcoholreclame zien, waar ze dat zien en wat ze er zelf van vinden. TikTok, Instagram, (bioscoop) films, YouTube en carnavalsliedjes: het zijn allemaal voorbeelden van kanalen en manieren waardoor de kinderen in aanraking komen met alcoholreclames. De conclusie van de kinderen zelf, is dat ze zien dat er alles aan wordt gedaan om alcohol aantrekkelijk te maken.

Uitkomsten onderzoek

Uit onderzoek blijkt dat hoe vaker kinderen alcoholreclame zien, hoe meer ze geneigd zijn om voor hun 18e alcohol te gaan drinken. Alcoholreclames zijn dus van invloed op het toekomstige drinkgedrag van jongeren. Daarom is het belangrijk om als ouder(s) in gesprek te gaan over het onderwerp alcohol. Door kinderen al op jonge leeftijd te vertellen over de effecten en de risico’s van alcohol, worden ze minder gevoelig voor de uitwerking van alcoholreclame.

Het filmpje over het effect van alcoholreclames op kinderen dat AAN (Alliantie Alcoholbeleid Nederland) en De Zeeuwse Jeugd en Alcoholcampagne ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’ samen maakten, bekijk je hier.

Alcoholreclames worden gefinancierd door de alcoholindustrie. De alcoholindustrie richt daarbij op een jong publiek, want zo jong mogelijk beginnen met alcohol drinken is goed voor de business.

Gevolgen alcoholreclame

Zoals gezegd richt de alcoholindustrie zich in reclames graag op jonge mensen. Tieners nog. Omdat jongeren door het zien van alcoholreclames eerder beginnen met drinken, en jongeren die al drinken meer gaan drinken. En niet te vergeten, jongeren zijn de drinkers van de toekomst. Die gezellige reclame waarbij een groep vrienden proost op het weekend of waar twee vriendinnen bijkletsen onder het genot van een drankje raakt een gevoelige snaar bij jongeren. Alcohol drinken schept verbondenheid, alcohol staat voor plezier.

Bron: expertisecentrumalcohol.trimbos.nl.

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat