De droge maand loopt ten einde: hoe verder na IkPas?

28 januari 2020 / Actueel / Achtergrond

Het einde van je pauzeperiode komt steeds dichterbij. Nu geniet je iedere dag volop ondersteuning, omdat er met jou nog ruim 40.000 anderen passen. Maar wat doe je na 30 januari? Proosten op de goede afloop met champagne of een andere dorstlesser?

IkPas 2020 is populair in Nederland. Ruim 40.000 mensen zijn op dit moment nog steeds bezig met de uitdaging om 30 dagen alcoholvrij door het leven te gaan. “Maar”, geeft IkPas campagneleider Martijn Planken aan, “voor iedereen die zich aanmeldt, doen dat er drie of vier niet”. Tel uit je winst dus aan ‘deelnemers’.

Win-win-win-win-win

De afgelopen weken is er veel geschreven over de voordelen van een alcoholpauze. Zo varen de lever, het hart, de hersenen en de alvleesklier wel bij een alcoholvrije maand. Ook slaap je dieper, voel je je fitter (lichamelijk en geestelijk), houd je meer geld en tijd over en krijg je bijvoorbeeld een mooiere huid. Om nog maar niet te spreken van het goede voorbeeld dat je geeft aan je (klein)kinderen, je cholesterolgehalte dat verbetert en de kilo’s die je verliest. Kortom: jouw droge reis levert je heel wat op.

Drinkgedrag na IkPas

Onderzoeken gehouden onder IkPas-deelnemers van voorgaande jaren en uitgevoerd door IkPas-onderzoeksleider en alcoholonderzoeker Rob Bovens, tonen aan dat je tot zes maanden na je pauzeperiode 30 tot 40 procent minder glazen alcohol drinkt. Dat scheelt behoorlijk!

Na een foutje toch doorgaan

Jezelf iets ontzeggen waar je normaal gesproken van geniet, is lastig. En soms kun je de drang bijna niet weerstaan. En misschien heb je zelfs tijdens een van je moeilijkste momenten toch alcohol gedronken. Eerder vertelde het artikel ‘Wat als je toch hebt gedronken’ al, dat je pauzeperiode dan niet is geflopt. Je herpakt jezelf en je gaat weer verder met pauzevieren!

Een alcoholpauze heeft wel degelijk zin

Of je nu wel of niet een keer hebt gesmokkeld tijdens jouw IkPas-periode; een alcoholpauze stimuleert het uitbouwen van je nieuwe goede gewoonten wel. Martijn: “Als je deze maand positieve ervaringen hebt opgedaan, bijvoorbeeld als je nuchter bent uitgegaan, dan is het ook makkelijker om dat daarna nog eens te doen.” Iedere positieve ervaring geeft je kracht en meer inzicht in je eigen drinkgedrag.

Op naar de 40-dagen-challenge!

Mocht je de (droge) smaak te pakken hebben gekregen; doe dan mee aan de 40-dagen-campagne. Hierbij word je uitgedaagd om niet 30, maar 40 dagen de alcohol te laten staan. Wie weet welke voordelen jij dan nog meer gaat ervaren…Inschrijven kan vanaf 31 januari. En vraag vooral ook aan je vriendin/moeder/buurman/nicht/collega/sportmaatje/visvriend/opa of wie dan ook om met je mee te doen! Want samen is fijner en goed voor de spirit!

 

 

 

 

 

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat