Alcoholmarketing: zo worden jongeren verleid

Jeugdigheid en humor zijn twee belangrijke pijlers waarop alcoholmarketing gestoeld is. Jonge, gezonde mensen die in een grappige situatie verkeren werken direct tot de verbeelding van een hele grote groep mensen. Waaronder kinderen en tieners. Want voor alcoholproducenten is het belangrijk dat de consument al op jonge leeftijd in aanraking komt met hun producten.

Misschien heb je er nooit bij stilgestaan, maar al van jongs van af kom je in aanraking met alcoholproducten. Denk aan billboards met kleurrijke zomerdrankjes waarin jonge, mooie en gezonde mensen lijken te genieten van hun alcoholische drankjes. Of die grappige bierreclame waarin een groep vrienden proost op elkaar en het leven onder het genot van hun favoriete biertje. Hoe jonger, hoe merkgevoeliger namelijk.

Zelfregulering

Alcoholadverteerders hebben gezamenlijk afgesproken zich niet specifiek te richten op minderjarigen. Maar dankzij het optreden van jonge, gezonde, sportieve mensen in de voor volwassenen bedoelde alcoholreclames, lijkt de boodschap ‘drinken is normaal en verbindt’ ook minderjarigen te bereiken. Daarnaast is humor een sterk wapen. Niet alleen volwassenen kunnen dit waarderen in mediaboodschappen, ook jongeren lopen hier warm voor. En zo richt de alcoholindustrie haar alcoholreclame al jarenlang dusdanig in, dat ze naast het volwassenen- ook het jongerenpubliek meekrijgt. Alleen wettelijke regelgeving kan een einde maken aan deze situatie, waarin mensen al op zeer jonge leeftijd de boodschap te zien en te horen krijgen dat het drinken van alcohol een onschuldig tijdverdrijf is.

Hoe jonger, hoe eerder

Uit verschillende soorten wetenschappelijk onderzoek (zie voor samenvattingen van alle belangrijke studies op dit gebied: www.eucam.info), blijkt dat alcoholreclame effect heeft op het drinkgedrag van jongeren. Namelijk dat zij op eerdere leeftijd beginnen met drinken en op latere leeftijd meer gaan drinken.

 

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat