10 x anders ontspannen

5 januari 2020 / Actueel / Achtergrond

Tijdens de pauzeperiode zul je merken dat je een andere vorm van ontspanning moet zien te vinden. Stond voorheen dat koude biertje of wijntje voor ultiem relaxen, zoek je het nu in een hele andere hoek. Heb je geen flauw idee wat je kunt gaat doen om de drukte van alledag van je af te laten glijden? Lees dan onderstaande tien tips eens door.

Ontspannen is hartstikke nodig. Door te ontspannen ontstrest je lichaam, waardoor je de verplichtingen van het dagelijks leven beter aan kunt. Ontspannen betekent ook dingen doen die jij leukt vindt. Voor de één is dat een middagje haken en voor een ander is dat sportvissen. Door datgene te doen waar je echt plezier aan beleeft: sta je gelukkiger in het leven en kun je meer van het leven genieten. Heb jij de ideale ontspanningsvorm nog niet gevonden? Misschien staat hij hier tussen.

  1. Bad, boek, bed

Het bad vol laten lopen en voorzien van een heerlijk ruikende olie. Terwijl je dobbert, lees je een goed boek of luister je naar een podcast. Daarna glijd je warm en comfortabel zo je bed in. Welterusten!

  1. Bezoek je favoriete plek

Fiets of wandel naar één van je favoriete plekken in de buurt. Misschien is dat wel dat ene mooie ven in het bos, die prachtige kerk in het centrum of dat dakterras met adembenemend uitzicht?…Enjoy!

  1. Betoverend haardvuur

Schuif een luie stoel voor de open haard en staar een tijdje in de vlammen. Denk daarbij vooral aan helemaal niets. Zalig!

  1. Loop je ontspanning tegemoet

Trek je hardloopschoenen aan en neem een route die je anders nooit neemt. Wie weet wat je allemaal ziet of tegenkomt. Als je thuiskomt, neem je een warme douche en maak je het jezelf gemakkelijk op de bank.

  1. Game on!

Daag jezelf, of een ander, uit om nu eindelijk eens dat record te verbreken. Een spelletje op de Wii, Playstation of Nintendo kan heerlijk ontspannend zijn.

  1. Lekker kokkerellen

De liefde gaat door de maag, dus met deze manier van ontspannen vindt iedereen jou de beste vader/moeder/zus/vriend/oom/buurvrouw/broer ter wereld.

  1. Schrijf het van je af

Om woord en betekenis te geven aan je gedachten of gewoon om je hoofd leger te maken, is ‘alles van je afschrijven’ een goed idee. Zo’n ‘minddump’ kan verlichtend werken.

  1. Music maestro

Stel een afspeellijst samen op Spotify met al je favoriete nummers. Ga van ballad, naar rock, van pop naar jazz en alles wat daar tussen zit. Oh ja, en meezingen lucht enorm op. Sorry buren!

  1. Lummelen

Neem plaats voor je raam, op je balkon of het bankje in het park en kijk naar al die –haastige- mensen. Bedenk waar ze naartoe gaan en wat voor leven ze leiden. Of denk helemaal niks! Mijmeren, voor je uit staren of lummelen is heel ontspannend en maakt je brein creatiever. Win-win!

  1. Lachen

Heerlijk en hard lachen is ontspannend en gezond! Kijk naar je favoriete stand-up comedian of luister naar die ene hilarische podcast. Ook kun je afspreken met een vriend of vriendin, die altijd weer een lach op je gezicht weet te toveren.

Welke manier van ontspannen werkt het beste voor jou nu je in je pauzeperiode zit?

Laat het ons weten in een reactie!

Gerelateerd

19 januari 2020 / Actueel / Achtergrond

Maar vanavond heb ik hoofdpijn

Een veelgehoorde ‘klacht’ is dat IkPas-deelnemers worden lastiggevallen met vervelende hoofdpijnen. Daar moesten we dus meer van weten. We spraken met psychiater en gezondheidswetenschapper Arnt Schellekens, die eerder al onderzoek…
Wijzig instellingen voor chat