Wat te doen met die lange avonden?

9 november 2021 / Actueel / Achtergrond

Nu het snel donker is lonken jouw dekentje, serie en bijbehorende alcohol. Opgekruld op de bank na een dag hard werken, met als achtergrondmuziek de regen die tegen de ramen slaat, en een alcoholische versnapering binnen handbereik is een aantrekkelijk idee. Maar ja, je drinkt nu even niet. Dus schrap die maar van je lijst. En nu?

Dan kijk je die favoriete serie met een kop thee. Maar wat als dat niet lukt? Dan moet je jezelf nieuw tijdverdrijf gunnen. Oftewel afleiding zoeken. Misschien inspireert onderstaande jou en weet jij van iedere frisse avond iets fijns te maken.

1) Luister naar muziek

Haal je vinyl van de plank, stof je mixtapes af, poets je cd’s op, start met Spotify, leun achterover en luister gewoon. Muziek is in je leven zo vaak op de achtergrond aanwezig, dat het eigenlijk een hoofdrol verdient. Besteed een avond aan het samenstellen van je ultieme afspeellijst. Het kan een verzameling kalmerende deuntjes zijn, of een avond vol nostalgie met kenmerkende soundtracks uit je leven. Hoe dan ook, luisteren naar muziek is een geweldige manier om te ontspannen.

2) Of…maak zelf muziek

Als je al een instrument bespeelt, kun je net zo goed zelf ‘een hit’ componeren. Maar een mooie cover is net zo fijn. Een uur of twee en een paar keer per week oefenen, laat je al snel als een rockster tokkelen, drummen of blazen. Als je geen instrument bespeelt, maar je dit wel altijd hebt gewild, kun je een instrument op de kop tikken via Marktplaats. Bekijk een paar ‘how to’-YouTube-video’s en spelen maar. Zo is Justin Bieber ook groot geworden.

3) Sporten

Spinning, zwemmen, klimmen, kickboksen of gewoon fitness. Het is het tegenovergestelde van horizontaal op de bank liggen, maar je wordt er wel gelukkig van. Sporten is namelijk de perfecte manier om endorfine aan te maken. Je weet wel, dat gelukshormoon. Door flink te sporten, heb je niet eens tijd om te denken aan alcohol.

4) Verwen jezelf

Maak van je thuis een thuisspa. En trakteer jezelf op de hele rataplan. Geef jezelf een manicure, een pedicure, een gezichtsmasker en een mineraalbad. Voorzie je haardos van een intensief haarmasker en laat je zorgen wegdrijven. Bel intussen met een vriend(in), terwijl je nipt van een ontspannende  kruidenthee. En heren, dit vinden jullie net zo relaxing om te doen.

5) Word creatief

Misschien kun je breien, misschien houd je van borduren of schilder je wel eens. Misschien heb je het geen van deze dingen ooit geprobeerd, maar wil je wel. Je hoeft er niet briljant in te zijn, je moet gewoon genieten van het proces. Iets nieuws creëren, kan heel bevredigend zijn. Probeer verschillende creatieve kunsten uit om te ontdekken wat je leuk vindt. Heb je geen zin in iets creatiefs, maar houd je wel van het idee om te leren? Bekijk het ruime aanbod aan (gratis) cursussen die online beschikbaar zijn. Leer bijvoorbeeld een nieuwe taal of diep je kookkunsten uit.

6) Pre-feestdagen-schoonmaak

Van deze tip wordt niet iedereen direct blij, maar opruimen en boenen kunnen heel lonend zijn. Als je je huis nog niet naar een hoger niveau hebt opgeruimd tijdens de lockdown, is nu het juiste moment aangebroken. Je vrije avonden worden goed besteed wanneer je de bezem er eens flink doorheen haalt. Je creëert niet alleen extra ruimte, je kunt ook alles doneren wat je niet wilt aan het goede doel voor die feel-good factor of een beetje geld ophalen door het online te verkopen.

Genieten van een bank- en televisiesessie kan natuurlijk ook prima met een andere dorstlesser. Iets ontspannends waar je later op de avond ook fijn van in slaap valt. Onze alternatieven voor slaapmutsjes vind je hier.

 

 

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat