Tips om te minderen ná Fit voor vakantie

Langzaamaan komt het einde van deze challenge in zicht. En dan? Terug naar hoe het was of toch liever chronisch een tandje minder? Met dit laatste kunnen we je helpen. Lees hier onze tips.

Helikopterview

Neem even de tijd om na te reflecteren op deze maand. Voordat je in juli de teugels weer laat vieren, is het goed om na te denken over je alcoholgebruik in de toekomst. Welke delen van deze alcoholpauze vond je leuk of waardeerde je? Welke voordelen waardeerde je het meest? Zijn er manieren waarop je die dingen het hele jaar door kunt ervaren, nadat je ook weer alcohol hebt geïntroduceerd?

Hoeveel dronk je eigenlijk?

Bereken hoeveel je vóór deze challenge dronk en kijk of je hier tevreden over was. Zo niet, dan is dit een goed startpunt om je te helpen bepalen wat je zou willen veranderen en welke wijzigingen je zou kunnen aanbrengen.

Langzaam opbouwen

Na een alcoholloze maand kun je niet meteen weer gaan drinken zoals voorheen. Het zal je geen goed doen en waarschijnlijk leiden tot een kater van meerdere dagen als je het echt bont maakt. Om het wat rustiger aan te doen, kun je na ieder alcoholisch drankje een watertje of een glas prik nemen.

Maak een plan

Het klinkt misschien vreemd om te gaan zitten en een plan te maken over je alcoholgebruik, maar geloof ons: het is het waard. Door uit te werken wat je doelen zijn en hoe je ze wilt bereiken, heb je meer kans om succesvol te zijn. Wil je doordeweeks niet meer drinken? Schrijf op wat je dan wel gaat drinken als je op pad gaat of met vrienden afspreekt bijvoorbeeld.

Wapen je tegen cravings

Zorg voor strategieën voor wanneer de hunkering, de zin toeslaat. Als je weet dat je geneigd bent om veel te drinken in het weekend, bedenk dan hoe je dat kunt beperken. Als je altijd meer drinkt tijdens een etentjes met je vrienden, bedenk dan hoe je wat minder zou kunnen drinken. Nu je deze maand hebt gepauzeerd, weet je al dat je deze situaties aankunt. Pas diezelfde vaardigheden hier toe en je bent klaar om te gaan!

Drink omdat je wil drinken

Drink niet alleen omdat het er is: drink omdat je dat wilt! Een goede vuistregel is jezelf af te vragen: drink ik dit drankje omdat ik ervan ga genieten? Zo niet, drink dan niet.

Plan je volgende aloholpauze : )

Wacht niet tot volgend jaar als je nog eens een maand zonder alcohol wilt proberen. Als je moeite hebt om je aan je doelen te houden of als je merkt dat je alcoholgebruik langzaam toeneemt, aarzel dan niet om opnieuw op de resetknop te drukken!

Gerelateerd

Achtergrond

Boekentip: Alcohol Alarm!

Eerst was er de podcast ‘Alcohol Alarm!‘ en nu is daar dan ook het boek. Bekende Vlaming Evi Heyndrickx, podcaster, spreker, entert(r)ainer en mentor, vertelde eerder in podcastvorm al openhartig…
Lees meer
Wijzig instellingen voor chat