Thuis zitten en niet drinken: zo houd je het vol!

31 december 2020 / Actueel / Achtergrond

Thuiswerken, weken alleen -of juist met het hele gezin- op de bank doorbrengen, stress om je baan of de toekomst, ruzie, irritaties, verveling. Thuiszitten valt niet altijd mee. Dan kan de verleiding om na een lange dag ter compensatie een borrel in te schenken, groot zijn. Wil je voorkomen dat je op een moeilijk moment dat flesje bier of die fles wijn opentrekt? Deze 6 tips helpen je het niet-drinken ten tijde van een lockdown vol te houden.

  1. Houd vast aan je dagritme

Het lijkt misschien een open deur, maar probeer je normale dagstructuur vast te houden. Dus houd je gewone bedtijden aan, eet op gezette tijden, werk je vaste uren, ontspan regelmatig en doe de klusjes die je normaliter ook doet. Dankzij de rust en regelmaat van je dagelijkse ritme, blijf je je fysiek en mentaal fitter voelen.

  1. Blijf in contact

Even kletsen met je beste vriend, FaceTimen met je ouders of een praatje op afstand met de buurvrouw; wanneer de muren op je af dreigen te komen, geven sociale contacten je de mentale oppepper die je nodig hebt. Dus zit je even niet zo lekker in je vel? Zoek juist dan contact met de mensen om je heen. Zo krijgen sombere gevoelens minder kans en wordt de verleiding om als troost een drankje te pakken, kleiner.

  1. Zorg goed voor jezelf

In periodes dat je veel thuis zit, is het makkelijk om tussendoor een graai in de snoeppot te doen, fruit een keertje over te slaan of aan het eind van de middag ineens een pizza op te warmen. Gewoon, omdat het kan! Zorg daarom thuis juist extra goed voor jezelf. Verwen jezelf met een gezonde lunch en ga iedere dag even naar buiten. Wandelen in de natuur vermindert stress en heeft een bewezen positief effect op het humeur. En met een kwartiertje buiten in de zon lopen, heb je meteen je portie vitamine D binnen. Check!

  1. Doe iets leuks

Misschien heb je zeeën van tijd omdat veel van je sociale activiteiten op een laag pitje staan, of kom je juist tijd tekort. In beide gevallen is het belangrijk dat je tijd inplant om iets te doen waar jij energie uithaalt. Dus tover je badkamer eens om in een spa, buig jezelf over een puzzel van 1000 stukjes, diamond-paint de zonnebloemen van Van Gogh of schrijf jezelf in voor een onlinecursus Frans. Bonne chance!

  1. Eerste hulp bij zin in een borrel

Zelfs als het niet-drinken je soepel afgaat, kunnen er momenten zijn dat je ineens overvallen wordt door het verlangen naar een drankje met alcohol. Lijkt een borrel aan het eind van een lange dag ineens onweerstaanbaar? Zit de zucht naar alcohol dan uit, door bijvoorbeeld de badkamer een grondige schoonmaakbeurt te geven of een blokje om te gaan. Of bel je vader, zus, beste vriend of iemand anders die weet van jouw voornemen om een periode lang niet te drinken, voor een peptalk die jou weer helemaal motiveert om het bij een kop thee of glaasje fris te houden.

  1. Beloon jezelf met iets leuks

Iedere dag dat je geen alcohol drinkt, spaar je geld uit. Dat kan na een aantal dagen, week of maand best oplopen. Heb je een hele week niks gedronken? Doe jezelf dan iets cadeau van het geld dat je hebt uitgespaard. Of spaar door en koop aan het eind van de maand bijvoorbeeld die mooie sneakers!

Gerelateerd

25 september 2022 / Achtergrond

Wel of geen blurring?

Wel een wijntje tijdens het bijwerken van je uitgroei of niet? ‘Ja’, zegt VVD. ‘Misschien toch niet verstandig’, zeggen D66, CDA en CU. ‘Nee!’, zeggen artsen en gezondheidsinstanties. Welke kant…
Lees meer
22 september 2022 / Achtergrond

5 x een gezonde podcast

Gezond bezig zijn geeft een kick. Kijk jou eens lekker pauzeren. Om nog meer in the spirit te komen, lees je hier 5 podcastintroducties die over ‘gezondheid’ gaan. In deze…
Lees meer
Wijzig instellingen voor chat