Minder alcohol meer spieren

Een veelgehoorde reactie van pauzerende sporters, is dat de sportprestaties erop vooruitgaan. En dat is geen toeval. Want dankzij een alcoholpauze presteert het lichaam beter. Met name je spieren en je spieropbouw profiteren van een alcoholloze periode. Dus minder alcohol betekent meer spierballen.

Hang je regelmatig aan de gewichten om meer spiermassa te kweken en drink je vervolgens een paar glazen alcohol? Dan blijft het Popeye-effect nog wel even uit… Alcohol zelf remt namelijk de aanmaak van nieuw spierweefsel. Daarnaast verlaagt alcohol de productie van testosteron in je lichaam. Testosteron is een hormoon dat de spiereiwitsynthese bevordert. Hierdoor herstellen en groeien je spieren makkelijker. Door alcohol te drinken, mis je het maximale resultaat van al je inspanningen. Ook vermindert alcohol de insulineresistentie. Dit houdt in dat bij alcoholgebruik het lichaam meer moeite heeft met het absorberen van insuline en dat heeft weer zijn weerslag op de spieropbouw.

Verder zorgt alcohol drinken vóór het sporten -denk aan doorzakken op de avond ervoor- voor minder focus, coördinatie, spierkracht en duurvermogen tijdens het sporten. Je presteert dus minder goed én houdt het sporten minder lang vol. En ook als je niet per se spierballen wilt kweken, maar gewoon fit en goed in je velt wilt zitten, is geen alcohol drinken beter voor je slaap, conditie en weerstand.

Daarom wil je de alcohol laten staan vlak voor of na het sporten

  1. Het drinken van alcohol vergroot de kans op ongelukken. Voor jezelf en voor anderen. Je gezichtsvermogen gaat achteruit, je concentratievermogen vermindert, je reageert wat trager en je raakt wat overmoedig.
  2. Heb je net gebootcampt? Je eerste 15 kilometer gerend? Je flink in het zweet gewerkt in de sportschool? Dan heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen. Alcohol verhindert dit herstelproces.
  3. Tijdens het sporten wordt er melkzuur in de spieren gevormd. Dit melkzuur hoort daar niet en moet worden afgebroken. Maar de afbraak van melkzuur wordt gehinderd wanneer er alcohol in het spel is. De lever geeft voorrang aan de taak om de alcohol zo snel mogelijk af te breken. Omdat het melkzuur onaangeroerd in de spieren blijft zitten, kun je op den duur last krijgen van spierpijn. Dit veroorzaakt een afname van conditie en dus (extra) spierpijn.
  4. De meeste mensen zweten tijdens het sporten. Dit extra vochtverlies is normaal gesproken geen probleem. Maar bij het gebruik van alcohol in combinatie met intensief sporten is er sprake van extra vochtverlies. Te veel vochtverlies levert een tekort op van allerlei belangrijke mineralen.
  5. Voor het afbreken van alcohol heeft het lichaam extra suiker nodig. Dit kan na een fysieke inspanning een tekort opleveren.
  6. Ben jij dol op de derde helft? Houd het gezellig bij een sportdrankje, een glas prik of nog beter: gewoon water. Na het sporten is de maag leeg. Als je dan alcohol drinkt, wordt dit extra snel in je bloed opgenomen en zijn de merkbare effecten van alcohol extra hevig. Bron: alcoholinfo.nl.

Gerelateerd

Achtergrond

Tot hier en niet verder

Nederlanders staan open voor maatregelen die gezond eten en drinken stimuleren, maar het moet niet te dwingend worden. We willen wel moeite doen voor het verbeteren van onze gezondheid, maar…
Lees meer
Wijzig instellingen voor chat