Je voelt je rot en wil gewoon een drankje. Punt.

5 maart 2020 / Actueel / Achtergrond

Iedereen krijgt in zijn leven te maken met teleurstellingen. Of met situaties die de grond onder je voeten doet laten schudden. Of gewoon: dagen waarop de hele wereld tegen je lijkt te zijn. Momenten waarop je de controle dreigt te verliezen en snakt naar een borrel omdat die de scherpe kantjes er vanaf haalt. Maar ja, je zit in je pauzeperiode. Hoe kun je het hoofd toch koel (en nuchter) houden ten tijde van een (kleine) crisis?

Soms voel je je hartstikke rot en wil je je verdriet het liefst wegdrinken. Verdriet, verlies, pijn, emotionele disbalans, teleurstellingen, baaldagen: dit zijn de meest voorkomende redenen waarom mensen een drankje drinken wanneer ze met zichzelf hebben afgesproken geen alcohol te drinken voor een bepaalde periode.

Het hoeft niet eens een grote ramp te zijn die zich voltrekt, maar gewoon iets wat je emotioneel uit balans brengt. Dan komt het overweldigende verlangen om de onplezierigheid een tijdje uit te stellen en later met de emoties om te gaan. Je weet dat het drinken van een drankje je gevoel op de lange termijn erger zal maken, maar dat hoort ook bij de aantrekkingskracht van alcohol.

Wat dan?

Door je verdriet te verdrinken, houd je negatieve emoties binnen in plaats van ze naar buiten te brengen. Alcohol laat je dus in je schulp kruipen. Probeer bij een tegenvaller, teleurstelling, baaldag, verdriet iets te doen met je emoties. Hoe? Je leest het hier.

Stap 1:

-Accepteer dat je je zo voelt. Jouw verdriet, angst, boosheid, chagrijn mag er zijn.

Stap 2:

-Vind iemand met wie je dit gevoel deelt. Je hoeft geen advies. Je wilt gewoon je ei kwijt.

Stap 3:

-Val je iemand er niet graag mee ‘lastig’? Probeer iets anders: gooi het er letterlijk uit door te schreeuwen (eerst de ramen dichtdoen misschien?). Ben je niet zo van het verbale? Probeer een ademhalingsoefening, loop een stevig blokje om, trek je hardloopschoenen aan en ren je frustraties eruit, poets je auto totdat ‘ie pijn aan je ogen doet, schuur die oude picknicktafel op, zodat je hem later (als je je goed voelt) lekker af kunt lakken, pak je gitaar en speel het gevoel weg: het maakt niet uit wat je doet, als het maar een uitlaatklep voor je is.

In staat zijn om te identificeren wat je voelt is echt een goed begin en bereidt je voor op het vinden van positieve strategieën om met de slechte dingen en negatieve gevoelens om te gaan.

 

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat