Is je pauze mislukt als je toch hebt gedronken?

4 mei 2021 / Actueel / Achtergrond

We krijgen regelmatig de vraag van deelnemers, die per ongeluk expres toch hebben gedronken, of hun pauze nu voor niets is geweest. Vaak voelen zich zo rot om die ene misstap of meerdere uitschieters, dat ze de hele pauzeperiode als een flop zien. Niet doen! Niet nodig!

Dus je hebt gedronken. Ja, dat is balen. En jammer ook. Je was zo goed bezig. En dat is dan ook het enige en het laatste wat we erover willen zeggen. Je voelt je al schuldig genoeg waarschijnlijk.

Is dat nodig? Jezelf zo schuldig voelen? Daar kunnen we kort over zijn. Nee. Die ene uitglijder, daar kom je wel overheen. Belangrijk is dat je nagaat waarom je hebt gedronken. Ging er een gevoel aan vooraf? Was er iets waar je je druk om maakte? Verdrietig van werd? Boos om was? Extra feestelijk door voelde? Onderzoek dit voor jezelf, zodat je het een volgende keer voor kunt zijn. Maak daarna opnieuw de afspraak met jezelf dat je er weer voor gaat.

Wat als je vaker drinkt tijdens je pauzeperiode?

Een keer een slippertje wat alcohol betreft, maakt van je pauze nog geen flop. Maar als je jezelf betrapt op wéér een glas in je hand, terwijl je eigenlijk pauze viert, dan is het tijd om jezelf achter de oren te krabben. Het kan zijn dat je er simpelweg niet aan toe bent aan een pauzeperiode. Ook pauzeren moet je leren. Het kan een hobbelige weg zijn. Kijk naar de dagen dat je wel zonder alcohol kon en wees daar trots op. Maak de afweging om verder te gaan met pauzeren of laat het voor even los. Je kunt namelijk iedere dag besluiten om een maandje alcoholvrij te zijn.

De slagingskans vergroten

Om van jouw pauzeperiode een succesvolle pauzeperiode te maken, is het belangrijk om jezelf voor te bereiden op moeilijke momenten. Ben jij aan het passen, maar je partner of huisgenoten niet? Zorg dat je een lekker non-alcoholisch drankje in huis haalt, dat je graag drinkt. Probeer genoeg te slapen, eet gezond en beweeg voldoende, zodat je je mentaal en lichamelijk sterk voelt. Focus je op positieve zaken (het lentezonnetje, die wandeling, je kopje gemberthee, dat lekkere leesboek of die goede serie), zodat angstige gevoelens (met het oog op corona) niet de overhand krijgen.

Gerelateerd

12 mei 2021 / Achtergrond

Beleggen voor beginners

Nu je tijdelijk niet drinkt, bespaar je jezelf tientallen euro’s. Geld dat gemakkelijk opgaat wanneer je het op je betaalrekening laat staan. Zonder dat je het weet, koop je er…
Lees meer
Wijzig instellingen voor chat