Hoera! Je bent (bijna) gefinisht en nu?

4 april 2020 / Actueel / Achtergrond

Gefeliciteerd, je bent bijna aan het einde van je pauzeperiode! Of je nu blij bent met je nieuwe energie, slanke lichaamsbouw, dikke portemonnee, of nog steeds moeite hebt met het zien van de voordelen; deze pauzeperiode heeft je hoe dan ook aan het denken over je eigen drinkgedrag en de rol die alcohol in jouw leven speelt. En nu de 40 dagen er bijna op zitten, vraag je je misschien af ​​welke weg je in wil slaan. Wij helpen je met kiezen door het presenteren van de verschillende richtingen.

Allereerst is het de moeite waard om een ​​lijst te maken met de voor- en nadelen van drinken. En wat betreft de voordelen van drinken: is er een manier om een ​​aantal van de pluspunten te ervaren zonder de nadelen? Nu je 40 dagen geen alcohol hebt gedronken, kun je hier vrijer over denken. Je hebt immers wat afstand gecreëerd tussen jou en de alcohol en bent in staat om objectiever naar (de rol van) alcohol te kijken. Vergeet niet om helemaal eerlijk te zijn – deze lijst is alleen voor jou en je hoeft hem niet met iemand anders te delen als je dat niet wilt.

Als je eenmaal je lijst compleet hebt, is het tijd om een keuze te maken over de rol van alcohol na de 40-dagen-uitdaging. Hieronder lees je meer over je opties.

Ik wil droog blijven na de 40-dagen-campagne

Je hebt 40 dagen niet gedronken en je voelt je geweldig, dus nu overweeg je om de pauzeperiode te verlengen. Of je nu 100 dagen, drie maanden, een heel jaar of voor altijd droog wilt blijven, hier zijn enkele tips om je op weg te helpen:

  1. Wat je ook deed om de afgelopen 40 dagen alcoholvrij te blijven, blijf het doen! Je bent blijkbaar een professionele ‘nee-zegger’, een broertje dood aan groepsdruk, je favoriete alcoholvrije drankje ontdekt en je weet hoe je nuchter net zo hard kunt genieten als met een drankjes achter je kiezen. Blijf doen wat voor jou werkt!
  2. Denk niet meteen aan ‘voor altijd sober’ of ‘nooit meer drinken’. Plan kortere nuchtere periodes. Kleine stukjes zijn beter behapbaar. Het kan ook helpen om over je soberheid te denken als iets wat je altijd kunt veranderen – je bent niet voor altijd nuchter, je drinkt nu gewoon niet. Je kunt dat veranderen wanneer je maar wilt.
  3. Zoek ondersteuning. Of dat nu is door het lezen van boeken over een alcoholvrij leven of lid worden van een van de nuchtere gemeenschappen die er zijn op Facebook. Zorg ervoor dat je bronnen van inspiratie tot je beschikking hebt en gemotiveerd blijft om door te gaan.
  4. Vraag je dierbaren om je op het goede spoor te houden. Het delen van je beslissing kan je echt helpen je focus te houden op waarom je deze verandering wilt aanbrengen en het zal zoveel gemakkelijker zijn met vrienden en familie om je heen die je steunen.

Ik wil minder drinken, maar niet helemaal stoppen

Je wil graag weer drinken, maar niet op het niveau van voor je pauzeperiode. Een pauzeperiode draagt bij aan het bijstellen van die bekende lat en dan naar beneden welteverstaan. Hier is wat advies om je op weg te helpen:

  1. Houd een drinkdagboek bij. Op deze manier kun je zien of je drinkgedrag weer aan het toeneemt of juist niet. Ook kan zo’n dagboek heel goed helpen om je triggers goed in beeld te krijgen.
  2. Plan hoeveel je wilt drinken. Het is een goed idee om na te gaan hoeveel eenheden je vóór de 40-dagen-campagne dronk en hoeveel je nu zou willen drinken.
  3. Neem je tijd. Na 40 dagen alcoholvrij door het leven te zijn gegaan, kun je niet meteen de draad weer oppikken, zoals je dat voor je alcoholpauze gewend was. Beslis hoeveel je wil drinken en werk naar dat niveau toe door elke week een of twee drankjes toe te voegen.
  4. Verzin strategieën. Matigen kan moeilijker zijn dan helemaal niets drinken, dus is het de moeite waard om een ​​aantal strategieën te bedenken, die het je gemakkelijker maken. Als je bijvoorbeeld elke donderdag naar de kroeg gaat, bedenk dan hoe je de hoeveelheid die je daar drinkt zou kunnen beperken. Oefen in ‘nee zeggen’ en wees niet bang om je aan je plan te houden.
  5. Drink alleen wat je echt lekker vindt! Er zit een verschil tussen een drankje drinken dat echt de moeite waard is en een ‘gewoontedrankje’. Deze laatste zijn de beste drankjes om te lozen- en je zult versteld staan ​​van het verschil dat dit maakt.
  6. Vraag je dierbaren om je op het goede spoor te houden. Het delen van je beslissing kan je echt helpen je focus te houden op waarom je deze verandering wil aanbrengen en het zal zoveel gemakkelijker zijn met vrienden en familie om je heen die je steunen.
Hoe wordt alcohol gemeten?

 Alcohol wordt gemeten in standaardglazen of eenheden. Eén eenheid alcohol is:

-Een bierglas (250 ml) met pils.

-Een wijnglas (125 ml) met wijn.

-Een borrelglas (35 ml) met sterke drank.

-Een port- of sherryglas (75 ml) met port of sherry.

Ik wil meer controle krijgen over mijn relatie met alcohol

Tijdens de 40-dagen-campagne heb je te maken gehad met hunkeren naar. Hopelijk is het je gelukt om erachter te komen wat jou triggert om te drinken en hoe je deze triggers kunt overwinnen – je hebt veel geleerd! Blijf op deze gevoelens letten en je zult merken dat je gewoontes veranderen. Nu je weet dat je in ieder geval 40 dagen kunt stoppen, voel je misschien dat het tijd is om langetermijnplannen op te stellen om zo meer controle te krijgen over je relatie met alcohol. Dat kan betekenen dat je bepaald soort drinkgedrag wil vermijden -denk aan bingedrinken-, drinken zonder het echt te willen of drinken uit gewoonte. Hier zijn enkele tips om je op weg te helpen:

  1. Bereken hoeveel je drinkt. Als je voornamelijk thuis drinkt, schenk dan je gebruikelijke glas in, maar giet het in een maatbeker. Bereken maar eens (zie kader met alcoholeenheden), uit hoeveel alcoholeenheden jouw standaard glas alcohol bestaat. Het zal je misschien verrassen!
  2. Neem je tijd. Na 40 dagen alcoholvrij door het leven te zijn gegaan, kun je niet meteen de draad weer oppikken zoals je dat voor je alcoholpauze gewend was. Beslis hoeveel je wil drinken en werk naar dat niveau toe door elke week een of twee drankjes toe te voegen.
  3. Denk aan wanneer je drinkt. Wat voor situaties zijn dat en hoe ga je ‘nee’ zeggen tegen een drankje als je er geen zin in hebt? Hoe ga je ervoor zorgen dat je stopt bij de limiet die je jezelf hebt gesteld?
  4. Als je meer ondersteuning wil, praat dan met je huisarts. Veel mensen hebben wat meer hulp nodig om te drinken hoe ze willen drinken.

Ik wil teruggaan naar hoe ik eerder dronk

Je wil teruggaan naar hoe je vóór je pauzeperiode dronk. Je hersenen kunnen zeggen: ‘Laten we wat gaan drinken!’ – maar je lichaam is er net aan gewend dat het helemaal alcoholvrij is. Wanneer je weer begint te drinken, wordt je tolerantie (hoeveel alcohol je kunt drinken zonder dronken / ziek / katerig te worden) verlaagd, dus houd hier rekening mee de komende tijd. Hier zijn een paar tips om je door de maand april en de tijd erna te helpen:

  1. Neem je tijd. Na 40 dagen alcoholvrij door het leven te zijn gegaan, kun je niet meteen de draad weer oppikken, zoals je dat voor je alcoholpauze gewend was. Beslis hoeveel je wil drinken en werk naar dat niveau toe, door elke week een of twee drankjes toe te voegen. Als je meteen teruggaat naar je oude drinkniveau, zal dit waarschijnlijk leiden tot een kater die meerdere dagen beslaat.
  2. Onthoud: het is okay om af en toe nee te zeggen. Drink niet alleen omdat het weer kan: drink omdat je het wil!
  3. Plan een frisje of een water na elke alcoholische versnapering. Dit vertraagt de alcohol​, voorkomt dat je overboord gaat en helpt de volgende dag met de kater.
  4. Bereken hoeveel je drinkt. Als je voornamelijk thuis drinkt, schenk dan je gebruikelijke glas in, maar giet het in een maatbeker. Bereken maar eens (zie kader met alcoholeenheden), uit hoeveel alcoholeenheden jouw standaard glas alcohol bestaat. Het zal je misschien verrassen!

Het is aan jou

Welke afslag je ook neemt, jij bent degene die beslist en niemand anders. Wees trots op je (bijna) voltooide uitdaging en denk terug aan dit gevoel wanneer je twijfels hebt.

Succes!

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat