Geef je weerstand een boost

10 januari 2020 / Actueel / Achtergrond

Verkoudheid, griep, spierpijn: allemaal voorbeelden van kwalen die ons gedurende de wintermaanden kunnen lastigvallen. Niets aan te doen, zou je denken. Toch wel! Want wist je dat gedurende de pauzeperiode je weerstand een flinke oppepper krijgt?

Die oppepper heeft alles te maken met een goed functionerend immuunsysteem. Tijdens je pauzeperiode maakt je lichaam meer witte bloedcellen aan en deze heb je hard nodig bij het afweren van virussen en bacteriën. In combinatie met een goede nachtrust presteert jouw immuunsysteem dus optimaal deze maand!

Tips voor het verbeteren van je weerstand

Naast het drinken van het juiste vocht (anderhalf tot twee liter per dag, zoals water, thee, vruchtensappen, soep) zijn er nog meer zaken waar ‘weerstand-winst’ op valt te pakken.

  1. Gezonde en verantwoorde voeding

Om je afweersysteem in goede conditie te houden, is het aan te raden om regelmatig, gevarieerd, niet te vet en niet te zout te eten. Zorg voor voldoende vezels, voldoende fruit (twee stuks per dag) en verse groenten (dagelijks twee ons).

  1. Positief leefpatroon

Regelmaat draagt bij aan een optimale weerstand. Voldoende slaap speelt hierin een belangrijke rol. Aangeraden wordt acht uur per nacht te slapen, maar de slaapbehoefte varieert per persoon. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je lichaam de tijd krijgt om te herstellen en dat je de volgende dag met een glimlach opstaat. Win-win!

  1. Sporten en bewegen

Mensen tussen de 18 en 60 jaar wordt aangeraden om minimaal vijf dagen per week een half uur matig intensief te bewegen. Denk hierbij aan: wandelen, fietsen, zwemmen of joggen. Alles in de buitenlucht is sowieso een goed idee. Dus duik die bossen in, verken de buurt te voet, loop eens naar die mooie boerderij of ga eropuit met de hond. Buitenlucht is niet alleen goed voor het verbeteren van de weerstand, maar geeft ook een mentale opkikker.

  1. Lekker schoon

Van een beetje vuil gaat natuurlijk niemand dood, maar ziekteverwekkers houden zich schuil in vuil. Regelmatig de handen wassen, een frisse douche nemen en de tanden poetsen zorgt ervoor dat je minder snel in aanraking komt met ziekteverwekkers.

Wat doe jij om je weerstand zo goed mogelijk op peil te houden?

Laat het ons weten in reactie!

Gerelateerd

19 januari 2020 / Actueel / Achtergrond

Maar vanavond heb ik hoofdpijn

Een veelgehoorde ‘klacht’ is dat IkPas-deelnemers worden lastiggevallen met vervelende hoofdpijnen. Daar moesten we dus meer van weten. We spraken met psychiater en gezondheidswetenschapper Arnt Schellekens, die eerder al onderzoek…
Wijzig instellingen voor chat