Een borrel tegen de zenuwen

25 februari 2021 / Actueel / Achtergrond

Ben je zenuwachtig? Voel je lichte spanning? Ervaar je stress? Dan zou een goede borrel wel eens kunnen helpen. Of toch niet? Lees hier 5 tips om je zenuwen, nervositeit of spanning de baas te blijven. En daar komt geen druppel alcohol aan te pas.

Een speech die je moest houden op de bruiloft van je zus, spreken op de begrafenis van een dierbare, excelleren tijdens dat belangrijke muziekoptreden; iedereen kan zich -voor corona- vast wel een moment voor de geest halen dat de zenuwen door de keel gierden. Maar ook nu zonder alle feestjes en andere gelegenheden kun je zenuwen of spanning voelen. Voor het coronavirus bijvoorbeeld. En in het licht van deze pandemie: omgaan met de gedachte dat het leven zo kwetsbaar is.

Spanning wegdrinken

Een borrel drinken tegen de spanning is iets wat veel mensen doen of hebben gedaan. Alcohol haalt de scherpe kantjes ervanaf. We hoeven je vast niet te vertellen, dat dit geen goed idee is. Het kan je (nare) gevoel versterken. Je kunt je focus erdoor verliezen. Zenuwen houden je immers scherp en alert. Daarbij onderdruk je een natuurlijk gevoel. Hierdoor verhoog je de kans op stressgerelateerde ziektebeelden, zoals alcoholverslaving.

Alternatieve stressverlagers

Je spanning of zenuwen wegdrinken? Liever niet dus. Maar wat dan wel? Hieronder lees je 5 tips die je leren om te gaan met zenuwen, spanning en druk.

  1. Slaap

Slapen helpt tegen zenuwen, spanning en stress. Om je nachtrust te bevorderen kan een warm bad helpen of een flinke work out. Drink voor het slapengaan anders nog een even een kopje kruidenthee. In slaap vallen met behulp van een meditatie kan ook fijn zijn.

  1. Beweeg

Ga uit je hoofd en zet je lichaam aan het werk. Ren, hups, fiets, dans, wandel, spring, golf, tennis, gym: het maakt niet uit als je maar in beweging bent. Als je vaker gaat bewegen, dan maakt je lichaam ook vaker de lichaamseigen neurotransmitters aan. Deze neurotransmitters bepalen voor een belangrijk deel hoe jij je voelt.

  1. Adem bewust

Ademhalingsoefeningen kunnen je veel rust brengen. Bewust ademhalen helpt je om maximaal te presteren, het heeft een gunstig effect op je bloeddruk, het geeft gevoelens van kalmte en ontspanning én het haalt stress uit je systeem. Klik hier voor een aantal ademhalingsoefeningen.

  1. Praat erover

Of schrijf erover. Lucht je hart. Breng je gevoel onder woorden. Trek aan de bel. Open je mond. Of laat je pen het woord voeren. Spanningen of zenuwen nemen af zodra je ze deelt.

  1. Punnik, borduur, brei of puzzel

Net als bij bewegen kan werken met je handen of met iets bezig zijn wat al je aandacht nodig heeft, heel ontspannend zijn. Dat moeilijke patroon uitwerken of die lastige Sudoku oplossen, neemt op dat moment al je gedachten in beslag. Weg spanning!

 

 

 

 

Gerelateerd

7 februari 2023 / Achtergrond

Dit zegt het Trimbos-onderzoek

Het Trimbos-instituut deed, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), voor de tweede keer onderzoek naar de kennis over de schadelijke effecten van alcoholgebruik. Daar zijn…
Lees meer
Wijzig instellingen voor chat