De Grote Voorbereiding op de IkPas-40-dagen-campagne

21 februari 2020 / Actueel / Achtergrond

Je hebt je aangemeld, je hebt de app gedownload, je hebt alle drank verborgen: je bent helemaal klaar voor een geweldige pauzeperiode! Maar er is nog meer dat je kunt doen om succesvol droog te blijven de komende weken. Er is veel onderzoek gedaan naar wat mensen gemotiveerd houdt, wanneer ze deelnemen aan een uitdaging. We hebben het gedistilleerd (grapje) tot een lijst met handige tips om van deze pauzeperiode een gesláágde pauzeperiode te maken.

1) Waarom doe je dit?

Maak een lijst van alle dingen die je hoopt te krijgen of te bereiken met je pauzeperiode. Rangschik ze vervolgens in volgorde van belangrijkheid – geef ze een score uit 10. Bekijk je lijst en concentreer je op hoe je al deze prachtige dingen zult bereiken. Ja, je zult waarschijnlijk gewicht verliezen en geld besparen, maar wat heeft je écht geïnspireerd om deze uitdaging met jezelf aan te gaan? Hoe voel je je als je slaagt? Schrijf al deze gedachten en motivaties op en hang het papier ergens in het zicht, zodat je eraan wordt herinnerd waarvoor je het doet.

2) Hoeveel verschillende manieren kun je bedenken om ‘nee’ tegen een drankje te zeggen?

Je hoeft je keuze om tijdens de 40-dagen-campagne droog te blijven natuurlijk niet te rechtvaardigen, maar soms helpt het om een ​​kant-en-klare reden te hebben als iemand opdringerig wordt en erop staat dat je met een drankje meedoet. Misschien is ‘Ik doe mee aan de IkPas-40-dagen-campagne’ niet genoeg antwoord voor jou, dus wat zou dan wel werken voor jou? Ik rijd / loop morgen een marathon / zorg voor de kinderen in de ochtend; zijn hele plausibele redenen waar niemand een vraagteken bij zet. Zorg er gewoon voor dat als iemand je uit het niets een drankje aanbiedt, je je antwoord paraat hebt. Als je standvastig blijft, zullen de mensen om je heen minder snel proberen je te overtuigen om van gedachten te veranderen.

3) Houd een dagboek bij

Leg vast wat er nieuw is, wat anders is en wat elke dag beter is. Je kunt terugkijken op eerdere aantekeningen en zien hoe ver je bent gekomen. Welke groei je doormaakt. Elke dag tijd maken, al zijn het maar een paar minuten, om jezelf te herinneren aan je pauzeperiode zal je echt helpen om het tot het einde vol te houden. Schrijven laat je tot bepaalde inzichten komen, maar het lucht vooral ook lekker op. Onze dagboekfunctie staat tot je beschikking.

4) Heb je er ooit aan gedacht waaróm je drinkt?

Natuurlijk, drinken kan heel gezellig zijn en ja, je kunt ook echt dol zijn op de smaak van alcohol, maar wat is voor jou de échte reden om een drankje te willen? Voor veel mensen vallen de triggers in een van de vier categorieën: sociale gelegenheden, traktaties, negatieve emoties of zwakke verdediging. Dit kunnen interne (gedachten, gevoelens of sensaties) of externe (situaties) triggers zijn. Check onderstaand schema en kijk of je kunt vaststellen welke situaties of gemoedstoestanden jou het moeilijk kunnen maken om ‘nee’ te zeggen. Het kennen van je triggers kan je helpen om in de verleiding te komen toch een alcoholisch drankje te drinken.

Triggers om te willen drinken

Sociale gelegenheden

-Wanneer iemand je een drankje aanbiedt op een feestje.

-Wanneer je andere mensen ziet genieten van een drankje.

-Als je opgewonden bent of een evenement viert.

Traktaties

-Als beloning voor goed werk.

-Je wordt overgehaald om een drankje te gaan drinken na een zware dag.

-Wanneer iemand onverwachts een drankje voor je koopt.

Negatieve emoties

-Als je niet kunt slapen.

-Als je je zorgen maakt of nerveus bent.

-Als je boos bent of na een ruzie.

-Als bepaalde zaken misgaan waar je geen controle over hebt.

Zwakke verdediging

-Als je moe bent.

-Wanneer iemand blijft zeuren om met hem mee te drinken.

-Wanneer je zin hebt in alcohol.

5) Alternatieven

Als je eenmaal weet wanneer het voor jou lastig is om ‘nee’ te zeggen tegen een drankje, kun je een aantal alternatieve strategieën bedenken. Dus, als je zin hebt in een vrijdagavond-drankje (want yes, het is weekend en wat hebben we toch een drukke week gehad), wat zou je dan anders kunnen doen om het einde van een zware (werk)week te vieren? Geef jezelf iets om naar uit te kijken op vrijdag, zodat je niet het gevoel hebt dat je iets mist. Als je een uithuizig type bent en vooral in de verleiding komt om buitenshuis een drankje te drinken, zorg dan dat je van een aantal gelegenheden de non-alcoholische kaart kent. Dan kies je je uitje daar op uit. Een succesvolle pauzeperiode hangt heel nauw samen met een goede planning en vooruitdenken.

6) Activiteiten

Soms is het beter om bepaalde gelegenheden te mijden. Bijvoorbeeld, wanneer drank echt de reden van de gelegenheid is. Denk aan bierproeverijen of octoberfesten. Dit soort evenementen bezoeken, is misschien niet zo’goed idee als je geen alcohol drinkt. Bedenk  andere activiteiten die je kunt ondernemen. Nu je toch met je goede voornemens bezig bent, is dit wellicht ook een goed moment om te starten met sporten, wandelen of om naar de sauna te gaan. Activiteiten die bijdragen aan je gezondheid geven je een goed gevoel en ondersteunen je bij de IkPas-uitdaging.

7) Zoek een maatje

Alleen deelnemen aan IkPas is ook maar alleen…Het is fijner om de uitdaging met z’n tweeën aan te gaan, of met z’n drieën, of met de hele volleybalclub, of met de hele straat. Kortom, zoek iemand met wie je de tijd doorkomt en aan wie je steun hebt. Zo houd je het makkelijker vol, want: samen sta je sterk!

8) De hele wereld mag het weten

In eerste instantie zou je denken dat IkPas een uitdaging met jezelf is en dat anderen hier niets over hoeven te weten. Niets is minder waar. Je vrienden, familie en kennissen kunnen je best steunen, alleen moeten ze dan wel weten dat je meedoet. Vertel het dus aan iedereen in je omgeving, aan zoveel mogelijk mensen. Hoe meer mensen het weten, hoe meer er rekening met jou kan worden gehouden. Vertel het niet pas op het moment dat je een glas wijn of bier in je handen gedrukt krijgt, maar ruim van tevoren. Zo kun je voorkómen dat jou alcohol wordt aangeboden. Dat maakt het een stuk makkelijker.

9) Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht?

Uitdagingen mogen je wat opleveren. Wanneer het je straks 40 dagen lang is gelukt om geen druppel te drinken, is er een beloning. Maar wat voor een beloning? Dat mag je natuurlijk zelf bepalen. Jezelf belonen (met iets anders dan alcohol natuurlijk;), helpt je volhouden en volharden. Die nieuwe jas, dat leuke uitje of die stedentrip: go for it!

10) Onthoud dat je altijd een keuze hebt

Als je je verleid voelt, als je zin hebt in een drankje, als anderen je proberen te overtuigen, vergeet dan niet: JE KUNT DRINKEN. Niemand houdt je immers tegen. Het ding is, JIJ bent degene die besluit om niet te drinken tijdens deze 40-dagen-campagne; JIJ bent degene die zich na een maand zonder alcohol zoveel beter gaat voelen.

Succes!

Gerelateerd

7 februari 2023 / Achtergrond

Dit zegt het Trimbos-onderzoek

Het Trimbos-instituut deed, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), voor de tweede keer onderzoek naar de kennis over de schadelijke effecten van alcoholgebruik. Daar zijn…
Lees meer
Wijzig instellingen voor chat