Blurring: de harde klassieke scheiding tussen horeca en retail vervaagt steeds meer

14 maart 2020 / Actueel / Achtergrond

Een glaasje bij de kapper, een bierproeverij in de slijterij en bubbels in een kledingzaak; we vinden het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Deze branchevervaging –blurring- heeft een behoorlijke voet aan de grond gekregen. In dit artikel lees je meer over dit concept, waarom ondernemers én klanten dit willen en of het eigenlijk wel mag.

Blurring, blending of functiemenging zie je in steeds meer vormen verschijnen. In Berlijn, Londen en New York barst het van de boekenwinkels waar je ook kunt high-teaën, de sportscholen met een lunchkaart en de restaurants waar je ook meubels koopt. En denk aan de winkelstraat in je eigen stad: heb jij tijdens het wachten of het passen wel eens een alcoholische versnapering aangeboden gekregen? Blurring is een belangrijke tool voor ondernemers om hun gasten te verleiden zo lang mogelijk in de winkel te verblijven. Want hoe langer een klant blijft; hoe groter de kans wordt dat hij iets koopt.

Hij begon, nee hij

Het is niet zo dat ‘de ondernemer’ is begonnen met dit fenomeen. Het is de klant die verlangt dat hij de keus heeft. Het is de klant die beleving verwacht. En omdat de online concurrentie moordend is, zoeken winkels en andere bedrijven de grenzen op wat betreft de Drank- en Horecawet. Op dit moment staat de Drank- en Horecawet nog in de weg om in jouw nagelstudio ook een lunch met een wijntje te serveren, maar sinds de zomer van 2018 ligt er een initiatiefwetsvoorstel om de Drank- en Horecawet op dit punt aan te passen.

Verdeeld enthousiasme

Intussen is er een aantal pilots gedraaid en het enthousiasme is verdeeld. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten ziet het als een verrijking voor de ondernemer en een extra service voor de klant, maar de Koninklijke Horeca Nederland is minder enthousiast. De branchevereniging ziet een gevaar voor de volksgezondheid en openbare orde als gevolg van een wildgroei aan het verstrekken van alcoholhoudende drank (bron: www.decafekrant.nl). Maar dat de Drank-en Horecawet een aanpassing behoeft daar is iedereen het wel over eens.

En wat zegt het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hierover?

Uit overwegingen van volksgezondheid zou de gemeente blurring niet moeten toestaan.

Hoewel in strijd met de Drank- en Horecawet experimenteerden de Vereniging Nederlandse Gemeenten en een vijftigtal gemeenten in 2016 met mengvormen van horeca, detailhandel en dienstverlening (blurring). Denk aan het schenken van wijn bij de kapper of het verkopen van bijzondere bieren in een boekhandel. Er is inmiddels een wetsvoorstel ingediend om de DHW aan te passen en blurring mogelijk te maken. Veel gezondheidsorganisaties en gemeenten zijn tegen blurring omdat het tot een toename van het aantal verkooppunten van alcohol leidt en daarmee tot normalisering van en toename in alcoholgebruik.

 

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat