Angstgevoelens wegdrinken: liever niet

10 juni 2021 / Actueel / Achtergrond

Gevoelens van angst kennen we allemaal. Het idee dat je dierbaren iets ernstigs overkomt, zorgt voor een knoop in je maag. Die auto die je afsnijdt waardoor je hart ineens in je keel zit. Dat zeurende pijntje dat in je hoofd ineens een tumor is geworden. Gelukkig nemen deze vormen van angst na verloop van tijd af. Het is een ander verhaal als angst van grote invloed is op je functioneren. Een glas alcohol zou dan kunnen helpen. Of toch niet?

Bijna 1 op de 5 mensen in Nederland heeft in zijn leven ooit last van een vorm van overmatige angst zoals: paniek, sociale angst of een fobie. Een angstig gevoel wil je zo snel mogelijk kwijtraken. Een goede borrel haalt al snel de scherpe kantjes ervan af. Alcohol verdooft en dempt gevoelens van angst. Voor heel even voel je je beter en zie je de zaken ineens minder angstig of somber in.

Maar vergis je niet. Door het drinken van alcohol bestrijd je de symptomen (angstgevoelens) en niet de oorzaak. Met andere woorden: alcohol lost niets op. Het zorgt voor tijdelijke verlichting. Omdat het probleem blijft bestaan en er tolerantie optreedt voor de verdovende werking van alcohol, heb je steeds meer alcohol nodig om geen angst te voelen. Je belandt in een vicieuze cirkel en ontwikkelt een ongezond drinkpatroon.

Alcohol als versterkende factor

Boven op het gegeven dat je afhankelijk kunt worden van alcohol naarmate je er meer van nodig hebt en dus meer van drinkt vanwege je angstgevoelens, zorgt overmatig alcoholgebruik er ook voor dat je angstgevoelens alleen maar toenemen. Alcohol versterkt emoties en dus ook angst. Meer angst, betekent meer drinken en een alcoholprobleem ligt op de loer.

Bron: alcoholondercontrole.nl.

Tips omgaan met angstgevoelens

Dat alcohol niet de oplossing is, is duidelijk. Maar hoe ga je dan om met angstgevoelens?

  • Benoem je angst. Waar ben je bang voor. En stel jezelf de vraag: ‘Is het een reële angst?’
  • Onthoud dat het okay is om ergens bang voor te zijn. Dat maakt geen minder mens van je.
  • Na je angst erkennen, probeer je de angst te accepteren.
  • Angst laat ons vechten, vluchten of bevriezen. Met name dit laatste instinct is van toepassing op angst. Je bent verlamd door de angst. Er is maar één manier om de angst een halt toe te roepen: kom letterlijk en figuurlijk in beweging. Laat mensen en ervaringen toe. Leer ervan en neem zo meer afstand van je angst.
  • Zorg goed voor jezelf. Ga naar buiten, steek je neus in de wind, loop je bange gevoelens eruit. Eet gezond, slaap voldoende en ontspan op de juiste momenten.
  • Vind rust in mindfulness. Dit kan in de vorm van yoga, meditatie of ademhalingsoefeningen zijn. Koppel jezelf los van je emoties. Je bent niet angstig, je ervaart angstgevoelens.
  • Kom je er zelf niet aan uit, schroom niet om naar de huisarts te stappen. Laat angst niet je leven beheersen.

Bron: newstart.nl en mens-en-gezondheid.infonu.nl

Gerelateerd

11 juni 2021 / Achtergrond

De jungle die gezondheidsapps heet

Gezondheidsapps schieten als paddenstoelen uit de grond. Er schijnen er meer dan honderdduizend te zijn. Omdat ‘allemaal uitproberen’ in dit geval nogal tijdrovend is, heeft de GGD de ‘GGD-AppStore’ opgezet.…
Lees meer
Wijzig instellingen voor chat