Alcoholpauze wordt steeds populairder

Afgelopen Dry January vierden ruim 45.000 mensen pauze. En dat waren alleen nog maar de ingeschreven IkPas-deelnemers. Onderzoeksbureau Motivaction voerde een representatief online onderzoek uit onder Nederlanders. Dit onderzoek biedt inzicht in de gedragingen en attitude rondom Dry January. Hoe beleefden de deelnemers deze alcoholvrije maand? Uit het onderzoek kwamen verschillende interessante resultaten naar voren. Wij spraken met Motivaction-onderzoekers Ruurd Hielkema en Tessa Rutten.

Motivaction vroeg 1.058 Nederlanders tussen de 18 en 70 jaar afgelopen februari met behulp van gerichte vragen naar hun beleving rondom Dry January. Wat bleek?

-Driekwart van de alcoholdrinkende Nederlanders weet wat Dry January inhoudt. Van alle gebruikers consumeerde ruim één op de vijf in de eerste maand van dit jaar bewust minder of geen alcohol.

-Negen procent lukte het zelfs om helemaal droog te staan.

-Niet alcoholvrije wijn of bier, maar koffie, thee en water zijn de meest gekozen alternatieven.

-En een ruime meerderheid vindt het ook prima, als er geen alcohol wordt gedronken op een feestje.

Aanleiding onderzoek

Waarom Motivaction onderzoek deed naar de beleving van Dry January-deelnemers heeft vooral te maken met frisse voornemens en gezonde nieuwsgierigheid. Ruurd Hielkema, Senior Research Consultant: “Als onderzoeksbureau zijn we altijd nieuwsgierig naar wat er leeft binnen de samenleving. Dit onderzoek is op eigen initiatief uitgevoerd (Motivaction voert ook commerciële onderzoeken uit, red.), omdat we wel vaker feestdagen of andere bijzondere dagen, zoals Black Friday, als onderzoekuitgangspunt nemen. Daarbij deed een aantal Motivaction-collega’s ook mee aan Dry January, dus was er ook sprake van persoonlijke interesse in het onderwerp.”

Toen en nu

Twee jaar geleden onderzocht het bureau het fenomeen Dry January ook al eens. Wat betreft de motieven is er niet veel veranderd. Gezondheid, fitheid, de behoefte om af te vallen en meer bewustzijn rondom het eigen gedrag waren toen en nu de belangrijkste motieven om even droog te willen staan. Wel maakte Motivaction in het meest recente onderzoek onderscheid in ‘soort’ deelnemer. Denk aan: deelnemers die meededen en die het de hele maand volhielden, deelnemers die meededen maar die het niet (helemaal) volhielden, mensen die niet meededen maar die wel bewust minder alcohol dronken in januari, en mensen die helemaal niet meededen. “Wat vooral opvalt”, vertelt Ruurd, “is dat van de alcoholdrinkende Nederlanders driekwart het fenomeen Dry January goed kan plaatsen; voor slechts één op de tien is het volstrekte abracadabra. Qua populariteit is het hard gegaan met Dry January. En dat voor een jong initiatief (2011, red.) overgewaaid uit Engeland.”

Een IkPasje doen wordt heel gewoon

De toenemende populariteit houdt verband met de behoefte om vaker een alcoholpauze in te lassen.

-Ruim één op de vijf Nederlanders (22%) die wel eens alcohol drinkt, deed dat in januari 2020 bewust minder of niet.

-Negen procent stond succesvol helemaal droog, acht procent minderde bewust en vijf procent deed een goedbedoelde poging – maar faalde.

-Het voornemen om te minderen of te stoppen is vooral populair onder millennials (18 t/m 34 jaar), maar het aantal mislukte pogingen is bij hen ook verreweg het grootst. Toch is één op de vijf alcoholdrinkers, en zelfs één op de vier millennials, van plan om nog dit jaar een of meer alcoholvrije maanden te houden.

-Ook stelt eenderde van alle gebruikers dat ze nu bewust minder drinken dan een jaar geleden. Bron: www.motivication.nl

De why

Ruurd voorziet dat ‘passen’ en Dry January steeds bekender en meer geaccepteerd gaan worden. Ruurd: “Het gezondheidsbewustzijn neemt toe en alcoholgebruik komt steeds meer onder druk te staan. Ik verwacht dat 98% van de bevolking over een aantal jaar van Dry January heeft gehoord. “Het waaróm van het invoeren van een alcoholpauze wordt ook steeds duidelijker”, vult collega Tessa aan. “Je hoeft je niet te verdedigen. Het wordt steeds vanzelfsprekender om te passen dan te drinken.”

Horeca pak je kans

Een laatste opvallende uitslag is een gemis voor de consument, maar een kans voor de horeca. Tessa: “In ons onderzoek kwam ook naar voren dat een deel van de mensen behoefte heeft aan meer alcoholvrije alternatieven. Vaak is het assortiment in de horeca en supermarkt nog (te) beperkt. Daar valt dus zeker nog wat te winnen.”

 

 

 

 

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat