Alcohol drinken: hoe houd je het netjes?

20 juni 2021 / Actueel / Achtergrond

Bij IkPas zullen we nooit roepen dat je voor altijd moet stoppen met alcohol drinken. Het doel van IkPas is het creëren van bewustwording om wel of niet te drinken. Straks, als deze pauze erop zit, komt er misschien weer een moment dat je je eerste glas alcohol drinkt. Wat je kunt doen om niet stomdronken je bed in te rollen, lees je hier.

Om erachter te komen waarom je drinkt, is het raadzaam om jezelf, iedere keer wanneer je iets alcoholisch wilt drinken, de vraag te stellen: heb ik er écht zin in? En waarom heb ik er zo’n zin in? Op deze manier geniet je bewuster van jouw glas alcohol. Om te voorkomen dat je ’s nachts denkt dat je in een draaimolen zit, doe je het rustig aan wat betreft alcohol. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe houd je het netjes?

Deze trucjes behoeden je voor een kater

  1. Je kent het wel, je loopt door de supermarkt met een knorrende maag en voordat je het weet ligt er pizza, chocolade en een homp brie in je wagentje. Boodschappen doen met honger is geen goed idee. Zo is het ook met alcohol. Drink als je dorst hebt een glas water, kop thee of iets anders dorstlessend maar drink geen alcohol.
  2. Gezellig zo’n avondje met partner op de bank en/of bezoek. Voordat je het weet ben je een paar glazen wijn of bier verder. Tip: Wissel een glas alcohol telkens af met een alcoholvrij drankje.
  3. Bedenk op voorhand wat je de volgende dag allemaal graag zou willen doen. Werken, boodschappen halen en naar de bouwmarkt gaan, is een vol programma dat met hoofdpijn een stuk onaangenamer kan zijn om te doen. Bepaal van tevoren hoeveel glazen je wilt drinken.
  4. Stel voor jezelf een aantal regels op wanneer je mag drinken. Niet op sportavonden, alleen in het weekend, als ik in goed gezelschap ben, nooit wanneer ik alleen ben et cetera.
  5. Houd het bij één en dezelfde alcoholsoort. Mixdrankjes afwisselen met bier en borrels is geen goed idee. En denk aan dat watertje tussendoor!
  6. Alcohol drinken als je somber, boos of neerslachtig bent vergroot de kans op een vervelende dronk. De alcohol versterkt je gevoel en het resultaat is je nóg rotter voelen.
  7. Drukke dag gehad? Kopzorgen? Ruzie met een dierbare? Laat de alcohol staan en zoek een andere manier om te ontstressen. Maak een wandeling, ga sporten, bel een vriend, zet je lievelingsmuziek op, neem een warm bad…er zijn een heleboel andere manieren te bedenken om stoom af te blazen.

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat