Jeroen Bosch Ziekenhuis stimuleert pauzeperiode bij personeel én patiënten

23 december 2019 / Actueel / Nieuws

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis in ’s-Hertogenbosch ziet IkPas als een mooie kans om het alcoholgebruik onder patiënten en medewerkers aan te stippen. Verpleegkundige en Projectleider Alcoholproblematiek Jacqueline Bisschop vertelt over de aanpak, de weg ernaartoe en de verwachtingen.

Jacqueline, en haar collega’s van de maag- lever- darmafdeling, houden zich dagelijks bezig met bewustwording creëren rondom alcohol: Patiënten met een alcoholprobleem, zien we regelmatig terugkeren naar het ziekenhuis. Daarom zijn we gestart met het project Alcoholproblematiek. Samen met het zorgnetwerk rond de patiënt, willen we heropnames voorkomen en patiënten beter ondersteunen. In het ziekenhuis doen we dit bijvoorbeeld door motiverende gesprekken te voeren met patiënten en regelmatig te overleggen met bijvoorbeeld de GGD, psychiatrisch maatschappelijk werk uit de wijk en verslavingszorg. Maar het is een lastig thema om aan te pakken. Mensen praten niet graag over hun alcoholgebruik en denken vaak dat het bij hen allemaal wel meevalt. Daarom is IkPas zo prettig om in te zetten. Het is een luchtige campagne met een groots effect.”

Nu dertig dagen

In 2019 organiseerde Jacqueline samen met een team een eerste IkPas-campagne binnen het Jeroen Bosch Ziekenhuis. “Toen hebben we gekozen voor de vastenperiode van veertig dagen”, vertelt Jacqueline. “Nu kiezen we bewust voor de dertig dagen-periode in januari, omdat deze net wat meer herkenbaarheid oproept bij de mensen. Velen hebben al ooit gehoord van Dry January en daar haken we handig op in.”

Warmlopen

Om medewerkers en patiënten warm te laten lopen voor de pauzeperiode hingen er posters op zichtbare plekken als kantine, ontvangsthal en patiëntenbalies. Ook werden televisieschermen voorzien van positieve oproepen om mee te doen. De boodschap: ‘we doen het samen’ is hierin heel belangrijk geeft Jacqueline aan. “We laten als ziekenhuis duidelijk zien, dat we achter deze campagne staan en dat het ‘fun’ is om mee te doen. Daag jezelf uit, kijk wat het je brengt en ervaar de voordelen.”

Plannen, uitwerken en uitrollen

Een IkPas-campagne uitrollen binnen een bedrijf vergt de nodige planning en afstemming; iets waar Jacqueline en haar team dan ook tijdig mee zijn begonnen: “In oktober heb ik onze netwerkpartners geïnformeerd, zoals de GGD en Novadic-Kentron”, licht Jacqueline toe. “Gelukkig kon ik direct rekenen op veel support. In november begon ik met plannen, het indienen van aanvragen en het uitwerken van de communicatie, in december startte de promotie en in januari vindt de pauzeperiode plaats. We hebben ervoor gekozen om een aparte medewerkers- en een aparte patiënten-inschrijvingsdag te organiseren. Onze medewerkers werden 17 december jl. uitgenodigd om alcoholvrije cocktails te komen drinken en meer te horen over IkPas. Er lagen tablets klaar om je direct in te schrijven. Ook deelden we folders en IkPas-buttons uit. Op 30 december a.s. staan we samen met de GGD bij de ingang van het ziekenhuis met een stand. Hier kunnen patiënten en bezoekers leuke alcoholvrije recepten vinden, een lijst met vragen over alcohol invullen, ervaren wat een teveel aan alcohol met je doet door het dragen van een ‘dronkenmansbril’ en zich met behulp van tablets ter plekke inschrijven voor de IkPas campagne. Deelnemers krijgen een flesje water met het IkPas-logo erop.”

De verwachting

Omdat het Jeroen Bosch Ziekenhuis de IkPas-campagne dit jaar groter uitdraagt dan vorig jaar, verwacht Jacqueline dat het aantal inschrijvingen ook hoger uitvalt dan bij de vorige editie. Jacqueline: “We krijgen van alle kanten positieve reacties en we zien dat veel geïnteresseerden hun enthousiasme direct omzetten naar een inschrijving ter plekke. Degenen die zich niet meteen inschrijven, denken er hopelijk thuis over na of praten erover met hun partner, waarop ze besluiten zich vervolgens alsnog aan te melden.”

Wil jij, net als het Jeroen Bosch Ziekenhuis, jouw medewerkers, collega’s, bezoekers, inwoners, klanten of cliënten ook stimuleren een alcoholpauze in te lassen? Kijk dan eens naar ons aanbod in bedrijfs- en gemeentepakketten. Wij helpen je graag bij het uitrollen van jouw IkPas-campagne.

 

 

Gerelateerd

30 april 2020 / Actueel / Nieuws

Ondertussen op het web

We stuitten afgelopen week op enkele nieuwsberichten die aangeven dat het alcoholgebruik stijgt nu de wereld in een (semi-) lockdowntoestand verkeert. Ook lees je waarom alcohol en crises geen goede…
Wijzig instellingen voor chat