Verplicht protocol voor slijterijen?

Niet alleen het Trimbos-instituut, ook de slijterijen zelf pleiten voor een alcoholprotocol wanneer ze zien dat het bij een klant mis dreigt te gaan. Handvatten zouden welkom zijn. Maar in welke vorm dan?

Als je als slijterij iedere week 6 flessen sterke drank verkoopt aan een en dezelfde klant, dan is je vermoeden dat er sprake van een alcoholprobleem is wel terecht. Voor nu geeft een medewerker de flessen gewoon mee, gepaard met een naar gevoel. Je staat erbij en kijkt ernaar.

Snel schakelen

Dat moet anders vindt het Trimbos-instituut en ook de slijterijen zelf zijn voor een alcoholprotocol. Want juist de klanten die balanceren op het randje van een verslaving, kun je nog op allerlei manieren helpen. Voor nu is zo’n protocol er nog niet. Maar als het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de opdracht aan het Trimbos-instituut zou geven een dergelijk protocol te maken, dan zou dit niet lang op zich hoeven te laten wachten.

Gezamenlijk signaal

Een poster op het raam van de slijterij of informerende folders op de toonbank daar waar de drank wordt afgerekend, zouden een stap in de goede richting zijn. Het gaat om het signaal dat je in dit geval niet alleen als slijterij, maar ook als samenleving uitzendt. Grote hoeveelheden alcohol drinken is niet normaal. Want we onderschatten de impact van overmatig alcoholgebruik nog steeds. En hoe eerder je iets signaleert dat duidt op alcoholmisbruik, hoe beter. Bron: eenvandaag.avrotros.nl.

Reactie ministerie van Volksgezondheid

“Wij vinden het heel positief dat er in slijterijen wordt nagedacht over protocollen over hoe om te gaan met de aankoop van grote hoeveelheden alcohol, en met situaties die wijzen op problematisch alcoholgebruik. We hebben regelmatig overleg met het Trimbos-instituut en zien er naar uit om de volgende keer de stand van zaken op dit punt met hen te bespreken.”

 

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat