10% van de thuiswerkers drinkt onder werktijd

En met drinken bedoelen we geen kopje thee of glaasje prik. Het gaat hier om alcohol. Met andere woorden: 1 op de 10 thuiswerkers drinkt alcohol onder werktijd. En sorry heren, maar in de meeste gevallen is het de man die zichzelf toestaat te pimpelen onder werktijd.

Het thuiswerken nam een enorme vlucht tijdens corona. Want ja, besmettingsgevaar dus ‘blijf thuis, stay at home, restez à la maison, bleib zuhause’ was het devies toen. Thuiswerken werd onze tweede natuur en veel mensen vonden het eigenlijk best wel fijn. Je bent productiever, want je hebt geen reistijd en geen koffiepraatjes meer. Daarnaast heb je het gevoel meer zeggenschap te hebben over je eigen agenda en tijdsindeling. En dat creëert een bepaald gevoel van vrijheid.

Iets te veel vrijheid?

Hoewel het merendeel dus heel goed om kan gaan met deze nieuwe vorm van vrijheid, is er dan toch ook die 10 procent die alcohol drinkt tijdens werktijd. De cijfers op een rijtje:

  • 12 procent van de mannen drinkt wel eens alcohol tijdens het thuiswerken (en niet alleen op vrijdagmiddag).
  • 5 procent van de vrouwen geeft eveneens toe dit wel eens te hebben gedaan.
  • 14 procent van de twintigers proost wel eens onder werktijd.
  • Alleenstaanden drinken vaker dan huishoudens bestaande uit meerdere mensen.

Tips om fris en helder te blijven

Stress, verveling, gewoonte, eenzaamheid: er zijn heel veel motieven te noemen om onder werktijd – als niemand kijkt – toch een biertje, borrel of wijntje te pakken. Hoe je dit kunt voorkomen? Wij hebben een paar tips:

  • Een open deur, maar haal het niet in huis. Alcohol die er niet is, kan ook niet worden gedronken.
  • Breng een goede structuur aan in je dag. Begin de dag met een wandeling (geen reistijd dus tijd over in de ochtend), werk een paar uur. Neem even pauze en doe iets totaal anders. Misschien even de stoep vegen? De afwasmachine uitruimen? Of een deel van een podcast beluisteren?
  • Zorg dat je regelmatig contact hebt met collega’s. Bellen, Teamsen, Zoomen, Facetimen, appen, mailen: op de hoogte blijven van elkaar en elkaars productiviteit is sowieso nodig én het is een extra stok achter de deur om bezig te zijn en te blijven met je werk.

Bron: accountancyvanmorgen.nl.

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat