Hoe denkt Nederland over…

…blurring? Alcoholreclames? Prijsmaatregelen? Alcoholetikettering? En de beschikbaarheid van alcohol? Het Trimbos-instituut onderzocht het draagvlak voor beleidsmaatregelen gericht op het verminderen van alcoholgebruik. En legde deze maatregelen aan bijna 6000 volwassenen voor. De resultaten lees je hier.

Blurring ja of nee?

Nee, zegt 74 procent van de ondervraagden. Volgens hen vergroot blurring de beschikbaarheid van alcohol.

Dit is blurring

Blurring zijn zogenaamde mengformules, waardoor je bubbels drinkt bij de kapper of staat te proosten voor de pashokjes van een kledingzaak bijvoorbeeld.

Alcoholreclame ja of nee?

Nee, zegt 65 procent van de bijna 6000 ondervraagden. Want zo zeggen ze: het zien van alcoholreclame vergroot de kans dat jongeren en jongvolwassenen eerder starten met alcohol drinken en meer gaan drinken.

Alcoholreclames zo zit dat

Alcoholreclames worden gefinancierd door de alcoholindustrie. De alcoholindustrie richt zich daarbij op een jong publiek, want zo jong mogelijk beginnen met alcohol drinken is goed voor de business. Omdat jongeren door het zien van alcoholreclames eerder beginnen met drinken, en jongeren die al drinken meer gaan drinken. En niet te vergeten, jongeren zijn de drinkers van de toekomst. Die gezellige reclame waarbij een groep vrienden proost op het weekend of waar twee vriendinnen bijkletsen onder het genot van een drankje raakt een gevoelige snaar bij jongeren

Alcoholetikettering ja of nee?

Ja, het verplicht vermelden van de risico’s van alcoholgebruik op de verpakking vindt 63 procent een uitstekend idee. Alcoholetikettering maakt de bewustwording over alcoholschade groter met als gevolg dat er minder alcohol wordt gedronken.

Alcoholetikettering is…

…het verplicht vermelden van productinformatie (ingrediënten en de voedingswaarde) en gezondheidsinformatie en -waarschuwingen over de risico’s van alcohol op de etiketten van alcoholhoudende dranken met een alcoholvolumegehalte van meer dan 1,2%.

Prijsmaatregelen ja of nee

Ja, met een verbod op prijsmaatregelen in de vorm van kortingen op alcohol in de supermarkt of horeca is 44 procent het eens. Daarnaast vindt 40% van de volwassenen een hogere prijs voor alcohol (heel) goed. Door de prijs voor alcohol niet aantrekkelijker te maken, kiest iemand er sneller voor om de flessen drank niet te kopen. Het merendeel heeft dus geen probleem met kortingen of standaard lagere prijzen.

Deze tekst is gebaseerd op ‘Meerderheid volwassenen vóór verbod op alcoholreclame en tegen blurring met alcohol’ trimbos.nl.

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat