En nu… ga ik minderen

Deze pauzemaand loopt ten einde. Nog een paar dagen en je hield deze hele maand, of langer, de kurk op de fles. Veel IkPas-deelnemers nemen zich vervolgens voor om te minderen. Om blijvend bewust te minderen met het drinken van alcohol helpen de volgende tips.

Wij mensen zijn gewoontedieren. En ook het drinken van alcohol kan een gewoonte zijn waar je je voorheen niet eens echt bewust van was. Na een werkdag steevast een wijntje of een biertje drinken = een gewoonte. Het weekend vieren met een borrel = een gewoonte. Bubbels drinken tijdens een feestelijke gelegenheid = een gewoonte. Gelukkig zijn wij mensen naast gewoontedieren ook in staat om routines te veranderen en patronen te doorbreken. We beschikken namelijk over ‘zelfcontrole’ en dit is te trainen.

Train die zelfcontrolespier

Wetenschappers hebben ontdekt dat als je regelmatig verschillende types van zelfcontrole oefent zoals een voedingsdagboek bijhouden of rechtop je stoel zitten, dat je je vastberadenheid kan versterken. Het helpt om je bewust te worden van bepaalde gewoonten die je wil doorbreken en vervolgens strategieën te ontwikkelen om die te ondermijnen. Bron: plusmagazine.be.

Andere context nieuwe gewoonte

Alcohol link je vaak aan omgeving en situaties. Voor het ontwikkelen van nieuwe gewoonte(n) is het goed om van context te veranderen. Neem je normaal gesproken een drankje, zodra je vrijdagmiddag thuiskomt uit je werk? Maak dan een wandeling. Drink je in kroeg A altijd twee witbier? Verhuis dan naar kroeg B en drink daar een tomatensap. Zit je altijd aan de rechterkant van de bank met je wijntje, omdat je vanaf die plek de tuin inkijkt? Ga dan eens in de fauteuil zitten, pak een boek en drink een muntthee. Oftewel: verander van context.

Afspraken maken met jezelf

Minder drinken betekent afspraken maken met jezelf (en je daaraan houden). Voorbeelden van ‘minder-drinken-afspraken’

  • Ik drink deze week alleen in het weekend.
  • Als ik drink, drink ik maximaal twee alcoholische drankjes.
  • Na ieder alcoholisch drankje drink ik een glas met iets non-alcoholisch.
  • Ik drink alleen nog op verjaardagen deze maand.
  • Supertip: licht een familielid/vriend in en vertel dat je bewust wilt minderen met alcohol. Dat zorgt zowel voor de nodige sociale druk als morele steun om door te zetten in plaats van op te geven. Bron: plusmagazine.be.

Gerelateerd

Background

Boekentip: Alcohol Alarm!

Eerst was er de podcast ‘Alcohol Alarm!‘ en nu is daar dan ook het boek. Bekende Vlaming Evi Heyndrickx, podcaster, spreker, entert(r)ainer en mentor, vertelde eerder in podcastvorm al openhartig…
Lees meer
Wijzig instellingen voor chat