Monique: Het reptielenbrein

29 maart 2019 / Actueel / Blog

Drinken is het nieuwe roken. Steeds vaker wordt ons onder de neus gewreven dat alcohol toch écht heel erg slecht voor je is. Eerst ‘mocht’ je 14 eenheden per week drinken als vrouw (mannen 21), tegenwoordig hebben ze het over 7 eenheden en zelfs dát zou al schadelijk zijn. Alcohol is een harddrug, alleen overal verkrijgbaar en geheel geïntegreerd en geaccepteerd in onze maatschappij. Opmerkelijk is dat wanneer je stopt met roken, niemand tegen je zegt; “Maar je stopt toch niet voor altijd, hè? Over een tijdje neem je toch wel weer een sigaretje?” Bij stoppen met alcohol is dat vaak wél de standaard opmerking die je krijgt. Waarmee het eigen drinkgedrag vergoelijkt wordt, zo lijkt het. Kamp alcohol op zijn best.

Waarom is het voor de meesten mensen toch zo moeilijk om te stoppen met alcohol? Zijn we dan allemaal slapjanussen met gebrek aan wilskracht? Zijn we zó verslavingsgevoelig en zit dat dan in onze genen? Hebben onze ouders misschien het verkeerde voorbeeld gegeven, onwetend over de risico’s die alcoholgebruik met zich meebrengt? Of is het feit dat je overal met alcohol geconfronteerd wordt, misschien een reden?

Regelmatig begin ik de dag met goede voornemens. Vandaag ga ik het anders doen. Maar bijna net zo vaak – wanneer de werkdag erop zit – wint mijn trek in een glas wijn het van mijn verstand. Even ontspannen, na de hele dag gesprekken te hebben gevoerd met mensen met allerlei problemen en  levensvragen. Niet zo vreemd, dat ik toch uiteindelijk bezwijk voor dat glas wijn. Het is de schuld van ons oeroude reptielenbrein, zo blijkt… Dat is er op gericht om te overleven. Te overleven? Door het drinken van wijn? Hoe dan?

Het reptielenbrein doet er alles aan om de veiligheid te bewaren. En als jij vandaag overleefd hebt, zal je dat morgen ook wel doen, door gewoon weer hetzelfde te doen. Het reptielenbrein heeft een hekel aan veranderingen. Want dat zou weleens gevaarlijk kunnen zijn. Dus wanneer jij iets wilt veranderen,  gaat je reptielenbrein in de remmen hangen en vindt ingenieuze manieren om jou er toch vooral van te overtuigen het oude gedrag in stand te houden. ‘Je hebt het verdiend, dat wijntje. Het was immers een zware dag…’ enzovoort.

Om het reptielenbrein te overtuigen dat ons nieuwe gedrag wél veilig is, zullen we het 66 dagen vol moeten houden en de trucs die datzelfde brein met ons uithaalt, (namelijk allerlei excuses en uitvluchten zoeken) leren herkennen, las ik laatst in een interview met Sigrid Sijthoff (van Kick your Habits). Een hele uitdaging dus.

Sigrid Sijthoff raadt mensen aan om nieuwe afleidingen en bezigheden te zoeken als ze een drankloze periode inlassen. Dus heb ik me inmiddels opgegeven voor een cursus die ik al zo lang wil gaan doen en maak ik regelmatig een wandeling na het eten, in plaats van op de bank te hangen met een glas wijn en Netflix. Want wie stopt met drinken, krijgt ineens meer tijd om dingen anders in te vullen. Dus eigenlijk sla ik twee vliegen in één klap, door mee te doen aan IkPas.

Gerelateerd



INFORMATIE OVER COOKIES:
BIJ HET GEBRUIK VAN DEZE WEBSITE GAAT U AKKOORD MET HET GEBRUIK VAN COOKIES.


Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close