Na IkPas

Nu IkPas zijn einde nadert zul je je natuurlijk afvragen: Wat nu na IkPas? Op zich geen gekke vraag aangezien je een maand lang niets hebt gedronken en je eigenlijk op het punt staat om nieuwe keuzes te maken wat alcoholgebruik betreft. Misschien vond je IkPas zo geslaagd dat je erover denkt het komende jaar helemaal niets te gaan drinken. Het is sowieso een goed plan om eerst eens terug te kijken op je alcoholvrije maand voor je besluit hoe nu verder. Om je daarmee te helpen we een werkblad gemaakt om terug te kijken en vooral ook vooruit te kijken naar de rest van het jaar.

Hieronder kun je het werkblad downloaden. Print het uit en vul het in (of kies voor de digitale versie en vul alles op je computer in).

DOWNLOAD HIER JE WERKBLAD

DOWNLOAD HIER JE DIGITALE WERKBLAD

 

Terug- en vooruitkijken

In 4 stappen ga je aan de slag om de rest van het jaar beter in te plannen.

  1. Inventariseren van jouw persoonlijke ervaringen met IkPas
  2. Kennis nemen van de richtlijn die de Gezondheidsraad heeft geformuleerd over het gebruik van alcohol
  3. Een plan maken voor de komende maanden
  4. Een hulpmiddel kiezen.

Aan de slag!

Stap 1: Evalueren van jouw persoonlijke ervaringen met IkPas

Je kijkt terug op de afgelopen weken en je schrijft in het bovenste vak op pagina 1 al die momenten die je hebt meegemaakt waarin je normaliter alcohol zou drinken, maar waarin je in de afgelopen maand erg blij en tevreden was met het alcoholvrije alternatief wat je hebt bedacht voor jezelf. Die momenten kunnen van alles zijn. Feestjes, etentjes, op de bank thuis. Probeer echt even heel goed na te gaan wat je allemaal hebt meegemaakt in de afgelopen maand. In het tweede vak op de eerste pagina komen die momenten waarop je normaliter alcohol dronk, maar waarvan je niet echt kunt bepalen of het nu succesvol was of niet. In het derde vak komen die momenten waarop je de alcohol echt miste en je ook geen goed alternatief had of die momenten waarop het drinken in jouw beleving echt belangrijk is. Op deze manier ontstaat er een beeld over alle alcoholmomenten in je leven en de eventuele alternatieven die je daarvoor hebt.

Stap 2: De richtlijn die de Gezondheidsraad heeft geformuleerd over het gebruik van alcohol lezen

In Nederland hebben we de Gezondheidsraad. Dit instituut geeft adviezen rondom allerlei aspecten die de gezondheid raken. Ze doen uitgebreide studies naar alles wat er in de wetenschappelijke literatuur beschikbaar is over een bepaald onderwerp en komen zo tot adviezen. Zo ook over alcohol. De conclusie van de Gezondheidsraad is dat alcohol een stof met risico’s is en dat het beste advies is om geen alcohol te drinken. Met andere woorden: ‘Met elk glas dat je drinkt, neem je een risico’. De gezondheidsraad adviseert mensen dan ook om, als ze toch drinken, het beperkt te houden tot één glas. Lees hier meer over de richtlijn van de Gezondheidsraad. Nu heb je twee aspecten van alcoholgebruik bestudeerd. Je eigen gebruik en het belang dat je zelf hecht aan bepaalde drinkgelegenheden én het advies van de Gezondheidsraad dat iets zegt over hoeveelheden.

Stap 3: een plan maken voor de komende maanden.

Pak een nieuw vel papier en schrijf daarop de conclusies die je voor jezelf trekt nu je alles op een rijtje hebt gezet. Het kan zijn dat een conclusie is dat de 30 dagen zo goed zijn bevallen dat je geen alcohol meer gaat drinken. Het kan ook zijn dat je een aantal gelegenheden benoemt waarop je wél wil drinken, omdat je ze belangrijk vindt (rechterkolom van de eerste oefening). Het kan ook zijn dat je een conclusie schrijft over welke alternatieven op welke momenten goed werken. Met andere woorden: zo ontstaat er een plan voor het komende jaar. Het is natuurlijk niet eenvoudig om van geen alcohol weer te starten. Veel mensen zijn bang te vervallen in hun oude patroon of hebben wellicht moeite om maat te houden en het bij een paar glazen te laten. Zorg in het laatste geval dat je eens afwisselt in het drinken van alcohol met iets fris of water. De afwisseling maakt dat je minder drinkt en je wat geleidelijker drinkt. Realiseer waarom je minder wilt drinken en probeer dat doel ook voor ogen te houden op momenten dat je en avond wil gaan drinken. Het Maxx-app hieronder kan je heel goed helpen met deze doelen goed voor ogen te houden.

STAP 4: Kies een hulpmiddel

De afgelopen weken is IkPas een belangrijke hulp en steun geweest om je plan vol te houden. Het kan zijn dat je nu gewoon je plan zelf kunt uitvoeren zonder extra hulp, maar we hebben een aantal hulpmidelen op een rij gezet die je kunt inzetten om je plan uit stap 3 te verwezenlijken.

 

                 

Wijzig instellingen voor chat