
2025 is nog niet voorbij; toch valt er al wel wat te vertellen op het gebied van vraag en aanbod alcoholvrije en alcoholarme dranken. Wij praten je graag bij.
Het alcoholvrije (no) en alcoholarme (low) segment is allang geen ‘onzincategorie’ meer. “Tegenwoordig is dat echt niet meer zo. Zowel op het gebied van kwaliteit als in imago is er ontzettend veel veranderd. Veel horecazaken zijn anno 2024 juist aan het experimenteren met alcoholvrij. Het is een hele interessante categorie geworden die nieuwe smaken introduceert die we nog niet kenden”, zegt drankjournalist Esmée Langereis. Bron: foodinspiration.com.
Bewust kiezen
De groei van alcoholvrije en alcoholarme dranken blijft doorzetten ook in 2025, dankzij de toegenomen vraag naar smaakvolle alternatieven voor alcoholhoudende dranken. Dit heeft alles te maken met een groeiend gezondheidsbewustzijn en de wens bewuste keuzes te willen maken. Deze beweging wordt gestimuleerd door de maatschappelijke aandacht die er is voor het terugdringen van alcoholgebruik bij jongeren. Denk aan een campagne zoals ‘Zien drinken, doet drinken’.
Daarom een IkPasje
Ook bij IkPas hebben we de missie om mensen bewust te maken van hun alcoholgebruik. Neem eens een pauze, kijk wat dit met je doet. Bevalt zo’n droge periode? Plak er nog een maandje achteraan. Want als je een poos geen alcohol drinkt, kun je besluiten voor jezelf welke rol alcohol in jouw leven mag spelen. Dan ben jij de baas over wanneer, waar, met wie en hoeveel alcohol je drinkt.
298.000
deelnemers gingen je voor