Op 1 juli is de campagne ‘Je Monster de Baas’ van start gegaan. Eén op de vier kinderen en jongeren in Nederland maakt ingrijpende jeugdervaringen mee. Over ingrijpende jeugdervaringen wordt zelden gesproken. Terwijl erover praten en steun zoeken bij iemand die je vertrouwt een belangrijke stap is in het versterken van veerkracht en gezondheid. Daarom lanceren de Samenwerkende GezondheidsFondsen, vanuit het programma Gezonde Generatie, de campagne ‘Je Monster de Baas’.
Ingrijpende jeugdervaringen zijn ervaringen die je voor altijd met je meedraagt en waar je last van kunt hebben. Denk daarbij aan emotionele verwaarlozing of een vechtscheiding bijvoorbeeld. De effecten van dit soort nare gebeurtenissen kunnen zich later bijvoorbeeld uiten in depressie, angststoornissen, diabetes en ook in risicovol en ongezond gedrag zoals roken, drugsgebruik, wisselende seksuele partners en alcoholgebruik.
Ingrijpende jeugdervaringen en risicovol en ongezond gedrag
Jongeren met 1 of meer ingrijpende jeugdervaringen beginnen 2 tot 3 x zo vaak op 14-jarige leeftijd met alcohol.
Een kind met 4 of meer ingrijpende jeugdervaringen heeft een 7,4 x grotere kans om later alcoholist te worden.
Van de 8% zware drinkers heeft 32% 4 of meer ingrijpende jeugdervaringen. |
Doel & doelgroep
Het doel van de campagne is om te laten weten dat ingrijpende jeugdervaringen veel voorkomen, dat je niet alleen bent en dat het helpt als je steun zoekt en erover praat. Ook roept de campagne op om een luisterend oor te bieden, zodat jongeren zich gezien en gehoord voelen. De doelgroep van deze campagne zijn alle jongeren in Nederland tussen de 13 en 25.
Wie doen er mee?
In samenwerking met zangeres Bente en ondersteund door Augeo Foundation, Stichting Kinderpostzegels en negen andere kind- en vermogensfondsen lanceert Samenwerkende Gezondheidsfondsen de campagne ‘Je Monster de Baas’. |
Wat zegt de directeur Gezonde Generatie?
“Meer dan de helft van de Nederlanders is chronisch ziek. Dat ingrijpende jeugdervaringen hier een oorzaak van kunnen zijn, is nog nauwelijks bekend. Daar willen we verandering in brengen. Ook willen we de gezondheidsschade door ingrijpende jeugdervaringen verkleinen en helpen voorkómen. Het creëren van meer openheid over ingrijpende jeugdervaringen, de drempel verlagen voor jongeren om erover te praten en het bieden van een luisterend oor zijn belangrijke eerste stappen.”
Mark Monsma, directeur Gezonde Generatie |
Wil je meer lezen over deze campagne:
jemonsterdebaas.nl.