Zoals ieder jaar vindt in feestmaand december de Bob-campagneaftrap plaats. Gingen de Bob-campagnes de afgelopen jaren vooral over het normaliseren van de Bob (tuurlijk blijft een van jullie nuchter als je samen met de auto ergens heen gaat), is er dit jaar gekozen voor een andere insteek. De Bob weerstaat alle verleidingen en houdt zich aan zijn Bob-belofte: iedereen in nuchtere toestand veilig thuisbrengen.
En een nieuwe afslag betekent dan ook een nieuwe slogan: ‘Top, jij blijft Bob!’ Want je staande houden als Bob en de hele avond echt geen alcohol drinken is soms best lastig. Omdat je iedereen om je heen ziet drinken, omdat je alcohol krijgt aangeboden, omdat er (flauwe) opmerkingen worden gemaakt want jij drinkt niet…
Uit een flitspeiling van PanelWizard Direct blijkt namelijk dat 30% van de Bobs regelmatig in de verleiding wordt gebracht om alcohol te drinken. 25% van de Bobs geeft aan, dat ze grappige opmerkingen krijgen als ze niet drinken.
Bob, bedankt!
Diezelfde peiling laat zien dat meer dan 20% van de Bobs vindt dat hun inzet meer erkenning verdient. Dat kan met een simpel bedankje, maar ook door bijvoorbeeld de parkeerkosten te betalen. Tegelijkertijd wordt al 70% van de Bobs bedankt, voornamelijk in woorden.
Daarom zijn er Bob-campagnes
Na een jarenlange daling, stijgt het aandeel bestuurders dat rijdt onder invloed weer: van 1,4% in 2017 naar 2,6% in 2022. Alcoholgebruik blijft verantwoordelijk voor 12-23% van de dodelijke slachtoffers. Bestuurders met een alcoholgehalte van 1,0‰ in hun bloed lopen vijfmaal meer kans op een ongeval, bij 1,5‰ is die kans meer dan twintig keer zo groot. Bron: rijksoverheid.nl.
279.357
deelnemers gingen je voor