Home > actueel > meer-alcoholreclame-door-supermarkten

Meer alcoholreclame door supermarkten

Meer alcoholreclame door supermarkten

In 2018 sloegen meer dan 70 partijen de handen ineen om Nederland gezonder te maken. Onder dit Nationaal Preventieakkoord zetten ook supermarkten hun handtekeningen. Wat blijkt? In 2024 maken supermarkten twee keer zoveel reclame voor alcohol in hun folders als in 2020.

KWF Kankerbestrijding en het Maag Lever Darm Fonds lieten onderzoek doen naar het aantal reclame-uitingen in folders door de zes grootste supermarktketens. Dorine Manson, directeur van KWF: "In 2024 telden de wekelijkse reclamefolders van de zes grootste supermarktketens gemiddeld 445 aanbiedingen voor alcoholhoudende dranken, twee keer meer dan in 2020 (219 aanbiedingen)." In het onderzoek zijn de wekelijkse folderaanbiedingen van de zes grootste supermarktketens geanalyseerd over de jaren 2020, 2022 en 2024.

Jongeren en alcohol

Ook jongeren zien deze alcoholpromoties en dat is niet goed. Jongeren zijn namelijk extra gevoelig voor alcoholmarketing. Onderzoek heeft uitgewezen dat jongen door het zien van alcoholreclame, eerder beginnen met het drinken van alcohol drinken en ook meer alcohol drinken.

De oplossing

Een goed begin zou zijn als de overheid met strengere maatregelen komt over waar alcohol in de supermarkt te zien is (nu heeft het een prominente plek in supermarkten). Ook een opties is een verbod op alcoholreclame in folders en een verbod op gratis weggeefcadeautjes bij alcoholproducten, zoals petjes, t-shirts en andere gadgets.

Bron: sittard.geleen.nieuws.nl

Bekijk ook het filmpje gemaakt door Maxmeldpunt over dit onderwerp.

298.000

deelnemers gingen je voor