Alcoholvrij, alcoholarm en 0.0 zijn ‘hot’. Brouwerijen springen handig in op deze trend en inmiddels liggen de supermarkten er vol mee. Goed nieuws denk je dan. Toch heeft deze trend twee gezichten. Zo plaatst het Trimbos-instituut kritische kanttekeningen bij alcoholvrij en de marketing ervan.
Trimbos-instituut
Het Trimbos-instituut is het landelijk Nederlands kennisinstituut voor geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en maatschappelijke zorg. |
Jongeren en alcoholvrije dranken
Alcoholvrije dranken zijn tegenwoordig veel meer geaccepteerd dan pak ‘em beet 10 jaar geleden. Als je geen zin hebt in een duffe ochtend de dag erna, maar wel gezellig mee wilt doen, dan drink je een nulpuntnulletje bijvoorbeeld. Tot zover niets kritisch te melden. Toch maakt het Trimbos-instituut zich zorgen over de ontwikkelingen op het gebied van alcoholvrije dranken. En dan met name over de combinatie jongeren en alcoholvrije dranken.
“Want”, zo zegt Carmen Voogt van het Trimbos-instituut, “het probleem van alcoholvrije dranken is dat het in de meeste gevallen niet wordt gebruikt als alternatief, maar dat het naast alcohol wordt gedronken. Daarnaast kunnen jongeren door het drinken van alcoholvrije dranken al wennen aan de smaak van alcohol.”
Feit
In de leeftijd van 12 tot en met 16 jaar heeft de helft wel eens alcohol gedronken en een op de vijf doet al aan bingedrinken. |
Toch niet normaal?
De alcoholindustrie zet vol in op alcoholvrij. Ook qua reclame maken. Dat betekent dat ook jongeren in contact komen met grote biermerken. En dat vergemakkelijkt de stap van alcoholvrij naar alcoholisch bier. De bierflesjes verschillen sowieso in bijna niets van elkaar, dus niemand die het goed ziet of je alcoholvrij of niet alcoholvrij drinkt.
Als laatste zorg kan aan bovenstaande worden toegevoegd, dat het drinken van alcoholvrije dranken het alcoholgebruik kan normaliseren. Carmen: “Omdat alcoholvrije dranken op nieuwe plekken en nieuwe tijdstippen wordt gedronken, waar anders geen alcohol wordt gedronken. Bijvoorbeeld tijdens de lunch of zelfs tijdens het autorijden.” Zo wordt het drinken van alcohol dus steeds (weer) normaler. Bron:
wnl.n