Tips van Petra

25 januari 2021 / Actueel / Tips
Tijdens de online meeting ‘Verveling en verleiding’ met Petra van afgelopen 19 januari, werden er veel tips gedeeld. De vraag of deze tips konden worden gebundeld, hebben wij gehoord. Hierbij lees je de tips&tricks van Petra die jou kunnen helpen bij het realiseren van een succesvolle pauze.

 

Tips bij verveling en verleiding

TIP 1 Als het lastig is om niet te drinken, doe de checklist

– Heb ik honger? > dan een boterham of fruit eten of gewoon vroeger eten.
– Heb ik dorst? > drink water of thee.
– Ben ik moe? > rust uit! Een dutje op de bank of even in de lekkere stoel.
– Zijn er emoties? > boos? > bang? > blij? > bedroefd? Wees je daar dan bewust van, het hoeft niet weg, erken wat er is, dat zorgt voor ontspanning.

TIP 2 Als je alcohol gebruikt om snel iets te willen bewerkstelligen

– Van spanning naar ontspanning > ga bewegen, lezen, praat met iemand, uit je hoofd en naar je lichaam, lekkere thee, muziek luisteren, neem je tijd ervoor.
– Op zoek naar beloning > wat is werkelijke beloning voor jou? Waar word je blij van? Koop een cadeautje! Laat een diner bezorgen, koop heerlijke alcoholvrije alternatieven.
-Op zoek naar troost > wat is werkelijke voeding voor je, wat ligt er onder het verlangen naar alcohol? Gezelschap? Een luisterend oor? Zoek contact met anderen en spreek je uit.

TIP 3 Bij verveling of als je het saai vindt

De ervaring van verveling of saaiheid is vaak een gevoel van leegte. Wat heel prettig kan zijn, is om iets te doen wat ‘nutteloos’ is en waar je toch enige hersenactiviteit voor nodig hebt. Op de ‘achtergrond’ kunnen dan allerlei zaken verwerkt worden, bijvoorbeeld om de werkdag te verteren. Dit werkt ook goed als je thuiskomt uit je werk. Het gaat om zaken als bijvoorbeeld: kleuren, puzzelen, sudoku; s, breien, vissen, etc. Het is bewezen dat dit soort activiteiten eenzelfde soort effect kunnen hebben als meditatie.

TIP 4 Bij druk van buitenaf/als mensen je willen overhalen

Belangrijkste om te onthouden: KEEP IT SIMPLE het is NO BIG DEAL
– Ga je niet verantwoorden of uitleggen, het is gewoon ‘ik drink nu niet’.
– Wat ga je wel drinken? Neem het mee of zorg dat je het in huis hebt.
– Als er oprechte interesse is: ga in gesprek op een tijd en plaats die voor jou past.
– Als het echt lastig is door de druk van anderen: ga op tijd naar huis, desnoods met een smoesje.
– Hoe zou je willen dat er wordt gereageerd? Kun je daar om vragen?

TIP 5 Als je partner wel gewoon doordrinkt

-Val, als de ander dat niet wil, hem of haar er ook niet mee lastig. Het is jouw persoonlijke proces.
-Zoek contact met een vriend of vriendin met wie je dit wel kunt bespreken.
-Zie deze persoon als een ‘buddy’ iemand die je steunt en waar je misschien een hulplijn aan hebt.

En vergeet niet
Niet drinken is aan de ene kant makkelijk, aan de andere kant, gaat het om het veranderen van een gewoonte. En dat best lastig.
Het hoeft niet altijd leuk of fijn te zijn. Soms is het even niet zo leuk. Dat gaat over. Denk dan aan hoe trots je kunt zijn, als je ’s morgens weer met een helder hoofd opstaat.

 

Gerelateerd

26 februari 2021 / Tips

De nieuwste aanwinsten op Netflix

Inmiddels hebben we van puzzels leggen, wandelen en bankhangen een sport gemaakt. Omdat Netflix-tips altijd welkom zijn, vind je hier een paar aanraders voor de februarimaand. Ideaal voor de zaterdagavond…
Lees meer
20 februari 2021 / Tips

Datura’s ontdekkingen

-Je kunt een abonnement op Geochaching nemen, erg leuk. Kun je met je gezin doen. Je kunt ook alleen de (gratis) wandelingen doen via Adventure lab app: kom je ook…
Lees meer
Wijzig instellingen voor chat