Somber? Deze 10 tips helpen!

9 januari 2021 / Actueel / Achtergrond

Iets niet meer mogen van jezelf, zoals niet drinken, kan best wel een domper zijn. Je moet stevig in je schoenen staan om weerstand te bieden aan datgene wat je juist niet mag. En soms verlies je jezelf in een somber of gefrustreerd moment. Hoe je het hoofd biedt aan die vervelende momenten? Met deze tips pep je jezelf op en kun je er weer tegenaan.

Ten eerste: verander je mág niet meer drinken in ik wíl niet meer drinken. Iets niet meer mogen klinkt heel anders dan iets niet meer willen. Je moet namelijk helemaal niets. Iets niet meer willen is een ander verhaal. Dan ben je toe aan verandering en nieuwsgierig naar wat het je gaat brengen. Toch is het heel normaal dat je moeilijke momenten ervaart. Om uit je dip te komen, kun je je stopbuddy of een vriend of vriendin bellen. Maar wat als die niet thuis geeft? Dan moet je jezelf opvrolijken. Zo doe je dat:

  1. Sta stil bij je gevoel. Ondanks dat afleiding een mooi antwoord is op een somber gevoel, mag het er wel zijn. Erken dat je je zo voelt en laat het toe. Vervolgens kun je beslissen of je het wel even prima vindt zo of dat je er graag zo snel mogelijk vanaf komt.
  2. Zoek je afleiding? Ga de natuur in. Fietsend, lopend, steppend, met of zonder hond: het maakt niet uit maar steek je neus in de wind. Je somberheid waait zo je hoofd uit.
  3. Pak een boek, een deken, steek een kaarsje aan en genieten maar. Door te lezen verzet je je zinnen. Een mooi verhaal laat je glimlachen.
  4. Doe een dutje. Wie slaapt, die lijdt niet. Meestal ziet de wereld er een stuk vriendelijker uit als je even onder zeil bent geweest.
  5. Zet je lievelingsmuziek op. Misschien niet die super treurige muziek die je normaal gesproken zo mooi vindt, maar die muziek die je een goed gevoel geeft.
  6. Plan iets leuks voor als het straks weer kan en mag. Samen met je partner, je vriendin, je voetbalmaatje, buurman of wie dan ook. Iets leuks in het vooruitzicht hebben, staat garant voor een fijn gevoel.
  7. Verras een ander of doe iets voor een ander. Een ander helpen of verrassen is altijd bevredigend. Leg de focus even op iemand anders en je vergeet je eigen sombere bui.
  8. Neem een bad of warme douche. Gebruik je favoriete zeep, steek een geurkaars aan en smeer je in met lekkere lotion. Daarna warm op de bank en een film kijken.
  9. Pak jezelf bij je nekvel en bewéég. Door te rennen, springen, fietsen, powerliften en squatten maak je endorfine aan. Ook wel  bekend als het gelukshormoon. Daar kun je nooit genoeg van hebben.
  10. Maak een wensenlijstje. Zet op een rij wat je graag wil bereiken. En wat daarvoor nodig is. Wil je volgend jaar (als het weer kan en mag) een reis door Mexico maken? Onderzoek wat het kost en wat je daarvoor moet doen. Of wil je toch liever een nieuwe badkamer? Struin Pinterest af naar de mooiste tegels en je wens verandert in een doel.

Gerelateerd

13 januari 2021 / Achtergrond

Afvallen en alcohol

Zitten jouw broeken al wat losser sinds je meedoet aan IkPas? Dat kan best, want zo’n 32% van de eerdere deelnemers geeft aan tijdens IkPas wat kilo’s te zijn kwijtgeraakt.…
Lees meer
Wijzig instellingen voor chat