Waarom is een biertje na het sporten zo aantrekkelijk?

19 januari 2021 / Actueel / Achtergrond

Een uurtje hard trainen, het verbreken van een persoonlijk record of het winnen van een wedstrijd: na het leveren van een sportieve prestatie belonen we onszelf graag met iets lekkers. In de praktijk is dat lekkers vaak iets ongezonds, zoals een biertje in de kantine. Waarom pakken we na het sporten sneller een glas alcohol?

Duik jij na het sporten graag nog even de kantine in om een welverdiend biertje, wijntje of ander alcoholisch drankje te pakken? Dan ben je zeker niet de enige. Verschillende onderzoeken laten zien dat sporters na het leveren van een sportieve prestatie sneller een drankje met alcohol pakken. Waarom kiezen we na afloop van het sporten makkelijker voor een biertje?

Ik heb zóóó’n dorst!

De eerste simpele trigger is het gevoel van dorst dat je na je training of wedstrijd hebt. Die dorst wil je lessen, het liefst met iets lekkers! Hierbij speelt het fenomeen self licensing een rol: je zelfvertrouwen heeft een opkikker gekregen van jouw gezonde actie. Onbewust geef je je daarna makkelijker over aan ongezond gedrag. Je hebt dat biertje immers verdiend, toch?

Ontspannen na het sporten

Waarom denken je hersenen zodra je de kantine binnenstapt, niet aan een lekker glas sprankelend water of een frisje? Omdat we alcohol stiekem het meest associëren met ontspannen. Ook bij een leuke activiteit zoals sporten is er sprake van (gezonde) spanning. Een glas alcohol neemt die spanning weg. Daarnaast komt je lichaam na de fysieke inspanning van het sporten, in ruststand. Hierdoor ontstaat er in je hersenen ruimte voor genieten. En dat brengt je weer bij het biertje in de derde helft.

Per ongeluk aan een biertje?

Je loopt na je wedstrijd richting kantine en voordat je het weet, zit je aan je eerste biertje. Gek? Nee hoor. Je keuze voor het drinken van alcohol in de kantine is deels een onbewuste. Triggers om je heen zijn hierbij van grote invloed. Bijvoorbeeld: grote kans dat de kantine die jij bezoekt, omgeven is met reclame voor alcohol (denk bierviltjes, logo’s op de tap of reclameborden). Ook je sociale omgeving speelt een belangrijke rol. Gaan al je teamgenoten aan een biertje? Dan is de kans groter dat jij er ook eentje pakt. Alcohol heeft namelijk een sociale functie: je viert samen de overwinning of drinkt een verloren wedstrijd weg.

Gewoontegedrag

Ben je eenmaal een paar keer getriggerd om na het sporten ter ontspanning een glas alcohol te nemen, dan versterkt dit jouw associatie tussen sporten en alcohol. Na afloop in de kantine een biertje te bestellen, wordt langzaam een gewoonte. Het nadeel van dit automatisme, is dat het versterkend werkt. Dit zorgt ervoor dat je steeds minder bewust nadenkt over je drankkeuze. Extra lastig daarbij, is het verdovende effect van alcohol. Ieder biertje is een nieuwe trigger om te drinken én versterkt het automatisme om alcohol te drinken.

Wel naar de kantine, geen alcohol?

Als je het zo leest, lijkt het alsof je geen kantine kunt bezoeken zónder weer beschonken naar buiten te stappen. Dit is gelukkig niet zo. Wel is het handig om te weten, dat er in de kantine verschillende triggers zijn die jou (onbewust) beïnvloeden bij je keuze voor een drankje. Weet je eenmaal wat de valkuilen zijn, dan kun je deze makkelijker omzeilen. Door bijvoorbeeld om te leren gaan met groepsdruk. Of wat ook kan helpen, is weten welk effect het drinken van alcohol na het sporten op je lijf heeft. Benieuwd naar wat deze effecten zijn? Je leest het aanstaande vrijdag!

 

 

 

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat