Hoe verander je je mindset?

5 januari 2021 / Actueel / Achtergrond

Misschien houd je voor het eerst een alcoholpauze in je leven, doe je voor een tweede of derde keer mee of ben je een getrainde pauzehouder. Of je nu veel ervaring met pauzeren hebt of niet, het vraagt iedere keer weer een switch in mindset van je. Hoe train je je brein, zodat je alcoholpauze een succes wordt?

Jezelf ander gedrag aanleren is lastig. Maar niet onmogelijk. Je mindset veranderen ten opzichte van alcohol in dit geval kan met behulp van onderstaande tips. Leer je brein begrijpen en verander je gedrag.

  • Wees nieuwsgierig

Sta open voor datgene wat een alcoholpauze je misschien gaat brengen. Lekkerder slapen? Frisser wakker worden? Meer energie? Stralende huid? Geen onrust in je lijf? En ben ook benieuwd naar de weg ernaartoe. Niks is voor niks, maar het kan ook hartstikke meevallen.

  • Je brein wil je beschermen

Tijdens je pauze zal je ‘mind’ je willen waarschuwen: pas op, kijk uit, verpest het niet! Je brein doet er alles aan om zijn gelijk te behalen en jou te beschermen tegen potentiële pijn (de pijn van het falen). Je brein zal op je inpraten: weet je zeker dat dit het goede moment is om een pauze in te lassen? Net nu je het zo druk hebt op je werk? Net nu je partner/moeder/vriend je zo nodig heeft? Of net nu je weer wat beter in je el zit? Wees voorbereid op dit soort ‘goedbedoelde’ adviezen van je brein. Je brein probeert je te helpen; het is niets meer dan een geërfde overlevingstechniek. Blijf bij je plan!

  • Adem in en waag de sprong

Jij een maand lang niet drinken? Jij die normaal gesproken zo kan uitkijken naar dat eerste koude biertje of wijntje na een dag hard werken? Je brein zal proberen om je over te halen niet te beginnen aan je nieuwe uitdaging. Alles is toch goed zoals het is? Uit je comfortzone stappen is helemaal niet fijn. In je comfortzone blijven is prettig, daarom heet het ook comfortzone! En daar heeft je brein het mis. De winst die je boekt nadat je een maand niet hebt gedronken is heel groot, maar dat weet jouw brein nog niet. Dus haal diep adem en waag de sprong!

  • Veroordeel jezelf niet

Je brein wil altijd gelijk krijgen. Zie je nou wel dat een avondje bankhangen veel minder leuk is zonder drank? Je brein zegt zulke dingen tegen je om je het gevoel te geven dat je een idioot plan hebt opgevat. Dat is natuurlijk onzin. Verandering levert je vaak veel op. Sowieso ben je een ervaring rijker na het doorvoeren van een verandering. Een maand lang niet drinken levert je sowieso een heleboel op. Oók als je tussendoor toch een keer alcohol drinkt. Veroordeel jezelf niet en geef de verandering een kans.

  • Verberg jezelf niet

Letterlijk en figuurlijk bedoeld. Het is verleidelijk om een masker op te zetten. Misschien kennen mensen jou als een gezelligheidsdier, dat niet vies is van een drankje meer of minder. Het is verleidelijk om mensen in die waan te laten. Om niemand te laten weten, dat je een u-turn hebt gemaakt. En vooral niet om ze te laten weten, dat je je eigenlijk helemaal niet zo prettig voelt bij je drinkgedrag. Maar wat nou als je het wel zou vertellen? Maar wat nou als mensen je juist meer waardeerden, omdat je van gedachten bent veranderd? Wat als het eigenlijk helemaal niet zo veel zou uitmaken wat een handjevol anderen over je zou kunnen denken? Dat is een bevrijdend gevoel. En een verandering, hoe groot of hoe klein ook, mag je koesteren.

 

 

 

 

 

 

Gerelateerd

13 januari 2021 / Achtergrond

Afvallen en alcohol

Zitten jouw broeken al wat losser sinds je meedoet aan IkPas? Dat kan best, want zo’n 32% van de eerdere deelnemers geeft aan tijdens IkPas wat kilo’s te zijn kwijtgeraakt.…
Lees meer
Wijzig instellingen voor chat