Hoe kom je een vastenperiode energiek door?

27 maart 2022 / Actueel / Achtergrond

Naast een alcoholpauze kun je ook je eetgewoonten tijdens de vastenperiode onder de loep nemen. Vasten neemt aan populariteit toe. Maar het is niet zomaar iets. Wanneer je het voor de eerste keer doet, kom je vroeg of laat de man met de hamer tegen. Om te voorkomen dat je onderuitgaat, lees je hier wat je kunt doen om fit en energiek te blijven tijdens een vastenperiode.

In een vorig artikel heb je kunnen lezen dat vasten -mits op een gezonde manier- veel goeds voor je lichaam kan doen. Maar het is ook pittig om vol te houden. Een hongergevoel is zo’n primair gevoel dat het lastig kan zijn om je ertegen te verzetten. Naast het hongergevoel de baas blijven, kun je ook last krijgen van bijwerkingen als hoofdpijn, mindere concentratie, vermoeidheid, prikkelbaarheid en uitdroging bijvoorbeeld.

Om deze klachten voor te zijn en op een prettige manier te kunnen vasten, hebben wij een paar tips voor je.

Tip 1. Korte vastenperiodes

Vasten, zeker als je een ‘beginner’ bent, doe je meestal voor een korte vastenperiode. Bij korte vastenperiodes variëren van 8 tot 24 uur. Als je kort vast loop je minder het risico om last te krijgen van vervelende bijwerkingen zoals eerder beschreven.

Veelvoorkomende vastenschema’s

Het 5:2 patroon. Beperkte calorie-inname twee dagen per week (500 calorieën voor vrouwen en 600 voor mannen).

Het 6:1 patroon. Hetzelfde als 5:2 maar hier vast je maar één dag met calorieënbeperking in plaats van twee.

Eet-stop-eet. Een of twee dagen per week 24 uur helemaal niet eten.

Het 16:8 patroon. Hierbij eet je dagelijks al het voedsel binnen 8 uur op een dag, de andere 16 uren eet je niet. Bron: ahealthylife.nl

Tip 2. Eet een kwart van wat je normaal gesproken eet op vastendagen

Rigoureus niet eten op de dagen dat je vast, kan maar hoeft niet. Vasten met een calorieënbeperking is raadzaam, zeker als je nog geen of beperkt ervaring hebt met vasten. Neem op je vastendagen 25 procent van je calorieënbehoefte. Ook hiermee beperk je het risico dat je een flauwte krijgt, minder concentratievermogen hebt of te vermoeid bent overdag om goed te kunnen functioneren.

Tip 3. Drink voldoende

20 tot 30 procent van het benodigde vocht haal je uit je voeding. Als die voeding voor een groot deel wegvalt, dan moet je extra op je vochtinname letten. Tussen de 2 en 3 liter vocht drinken per dag tijdens een vastendag is aan te raden.

Er zijn nog veel meer tips te lezen. Kijk eens op ahealthylife.nl en je weet weer een beetje meer over verantwoord vasten.

Vasten voor beginners

Ben je nieuwsgierig geworden naar het vasten? Start voorzichtig en bouw eventueel uit. Kies ervoor om binnen een tijdvak van 12 tot 8 uur te eten. De overige tijd eet je niet, maar drink je wel voldoende. Eet je ontbijt steeds wat later op de ochtend en je avondeten steeds iets vroeger. Zo laat je je lichaam langzaam wennen aan een nieuw ritme. Bron: smartvitaal.nl.

 

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat