Grip op je weerstand: voorkom stress

21 mei 2020 / Actueel / Achtergrond

Grip op je weerstand: voorkom stress

Gebukt gaan onder stress heeft een negatief effect op je ademhaling, hart, geheugen, seksleven, spieren, zelfbeheersing, aanmaak van eiwitten, maag, mentale gesteldheid en je jeugdige looks. En er zijn nog meer lichamelijke dan wel geestelijke bijwerkingen te bedenken wanneer je (langdurig) blootgesteld wordt aan stress. Het mag dan ook geen verrassing heten, als we je vertellen dat stress tevens van slechte invloed is op je weerstand.

Een overvolle agenda, een lastig functioneringsgesprek, zorgen om je kind of een forse belastingaanslag; allemaal situaties waar je stress van kunt krijgen. Groot verdriet, zoals een scheiding of een overlijden, kan zelfs chronische stress veroorzaken. En stress is slecht voor je fysieke en mentale gezondheid.

Wat gebeurt er met je als je stress hebt?

We krijgen vroeg of laat allemaal te maken met stress. De situaties zijn voor iedereen anders, maar het triggert bij iedereen hetzelfde mechanisme: het vecht- en vluchtmechanisme. Dit mechanisme beschermde onze voorouders in de prehistorie tegen wilde dieren en rivaliserende stammen. Tegenwoordig hoeven we gelukkig niet meer het gevecht aan te gaan met een sabeltandtijger of een buurstam.

Toch werkt ons stresssysteem nog precies hetzelfde en reageert je lichaam identiek. Je lichaam zet zich schrap en versterkt je afweer om je te beschermen tegen verwondingen en infecties (nog een cadeautje van de evolutie). Omdat er niets te vechten valt, hoef je je geen zorgen te maken om lichamelijk letsel. Waar je wel last van hebt, is de spanning die bij iedere stressvolle situatie om de hoek komt kijken. Deze spanning bouwt zich op en zorgt voor een hormonale kettingreactie.

Lichamelijke reacties bij stress

Het hormoon adrenaline zorgt er onder andere voor dat je spieren aanspannen en je bloeddruk plus hartslag stijgen. Je ademhaling versneld en wordt oppervlakkiger. Bloedvaten trekken samen om geen bloed te verspillen. Je spijsvertering vertraagt en je gaat zweten om niet oververhit te raken.

Vervolgens wordt het hormoon cortisol actief. Het zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt en je stofwisseling versnelt. Je hebt immers brandstof nodig om de stresssituatie het hoofd te bieden. Tegelijkertijd onderdrukt de cortisolproductie het immuunsysteem. Want, het gevaar overleven is belangrijker dan ziektekiemen bestrijden, wondjes genezen, je eten verteren et cetera.

Bron: www.sonneveltopleidingen.nl.

Kortdurende stress vs. langdurende stress

Met een kortdurende stressvolle situatie, zoals een verhuizing, kan een gemiddeld mens goed omgaan. Na die verhuizing pak je je rust en geniet je extra van je nieuwe stek. Heel anders is het wanneer de stress langdurig aanhoudt en lichaam en geest de kans niet krijgen om te herstellen. Je lichaam is alleen maar aan het vechten. De focus ligt op ‘overleven’ en niet op ‘gezond blijven’. Ziekteverwekkers zien hun kans schoon om zich te manifesteren en voordat je het weet, lig je met een stevige griep in bed.

Chronische stress

Chronische stress ontstaat vaak geleidelijk. Het zorgt onder andere voor klachten als hoofdpijn, duizeligheid, vergeetachtigheid en vermoeidheid. Daarnaast zorgt chronische stress voor een overproductie van cortisol.

Wat is cortisol?

Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Het hormoon wordt aangemaakt in de bijnieren als reactie op een angst- of stressprikkel. Het is een manier van je lichaam om snel te handelen in stressvolle situaties: cortisol kan namelijk een boost aan je energieniveau geven zodat je, daar heb je het weer, kunt vechten of vluchten. Bron: www.etos.nl.

Overproductie is meestal foute boel. Zo ook wat betreft cortisol. Een langdurig teveel aan cortisol wordt in verband gebracht met diabetes 2, overgewicht, spijsverteringsklachten, hart- en vaatziekten en zelfs kanker. Daarnaast kan de stress ervoor zorgen dat je uiteindelijk te weinig cortisol aanmaakt met als gevolg dat je afweersysteem overactief wordt en als het ware van een mug een olifant maakt. Het ziet dan het eigen lichaamsweefsel als bedreiging wat allergieën kan veroorzaken, maar ook auto-immuunaandoeningen. Bron: www.sonneveltopleidingen.nl. 

Tips om stress te voorkomen

Naast genoeg slaap, gezond eten, voldoende bewegen, regelmatig rusten en veel lachen zijn er nog meer tips te bedenken om stress te vookomen. Deze 6 tips helpen je stress te voorkomen. Want je weet het: voorkomen is beter dan? Inderdaad, genezen!

-Doe ontspannende ademhalingsoefeningen. Ga op je rug liggen en buig je knieën zodat je onderrug de grond raakt. Leg je handen op je buik en adem rustig en niet te diep in. Voel hoe je buik iets omhoog beweegt. Adem uit en voel hoe je buik weer omlaag gaat. Blijf gedurende vijf minuten ontspannen in- en uitademen.

-Stop met multitasken. Eigenlijk is ons brein niet gebouwd om meerdere dingen tegelijk te doen. Het gaat zelfs ten koste van je concentratie. Doe daarom één ding tegelijk met je volle aandacht.

-Doe zoals kleine kinderen. Kleine kinderen leven in het moment. Laat je net als kinderen verwonderen door fascinerende details.

-Wees creatief. Ga schrijven, het bos in, schilderen of boetseren. Doe iets waar jij van ontspant. Als je veel stress hebt verzameld in je lichaam, moet je een manier vinden om weer te ontladen.

-Ga vroeg onder de wol. Tijdens perioden van diepe slaap komen chemische stoffen vrij die de afweer versterken.

-Ga naar de sauna. De sauna is ontspannend, gezellig en nog gezond ook. Ga je er regelmatig naar toe, dan kan je lichaam ‘gehard’ raken en zal je minder snel kou vatten. Ga je liever niet naar de sauna? Neem dan een lekker warm bad of een warme douche!

Bron: www.gezondnu.nl

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat