Grip op je weerstand: het belang van goede voeding

23 april 2020 / Actueel / Achtergrond

Vorige week las je dat alcohol van slechte invloed is op je weerstand. Alcohol zorgt ervoor dat je te snel, te veel vocht uitscheidt. Het goede nieuws is dat je door de alcohol te laten staan, dit kunt voorkomen. Daarvoor is je weerstand je dankbaar. En ook goede voeding draagt bij aan een betere weerstand. Laten we daar eens dieper induiken. Hoe zit dat dan precies en wat verstaan we onder goede voeding?

Gezond eten. Het lijkt zo gemakkelijk. Toch zijn er in de loop der jaren heel wat wijzigingen doorgevoerd. En dat is ook niet gek, want we leren steeds meer over voeding en het effect ervan op (de lange) termijn. Zo aten de meeste mensen vroeger iedere dag vlees, terwijl dat nu in veel huishoudens niet meer het geval is. Ook werd, en wordt, menig kind grootgebracht met bekers melk en boterhammen met kaas, maar ook daar verschillen de meningen over of dat nu gezond is ja of nee. De conclusie die we kunnen trekken, is dat voeding van grote invloed is op ons lichaam en het functioneren ervan. Inclusief onze weerstand.

Gezond eten

Een gezonde leefstijl (voldoende bewegen, genoeg slapen en gezond eten) draagt bij aan het verbeteren van je weerstand. Wat betreft dat laatste (gezond eten) verschillen de meningen nog wel eens. Waar de één bij zweert, zweert een ander juist af. Het is soms lastig te bepalen waar je goed aan doet. Wij raadpleegden de Schijf van Vijf. Deze pleit voor voldoende mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels.

Eet volgens de Schijf van Vijf

-Veel groente en fruit.

-Vooral volkoren, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en couscous en zilvervliesrijst

-Minder vlees en meer plantaardig. Varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten.

-Genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas.

-Een handje ongezouten noten.

-Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.

-Voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie.

 

Ben je benieuwd wat er per ‘schijf’ wordt geadviseerd?

Check: www.schijfvanvijf.nl

Ook vind je er een lijst van producten, zodat je in één oogopslag ziet wat er per vak wel en niet in de Schijf van vijf hoort.

Lees ook meer over de producten buíten de Schijf van Vijf.

Bron: www.schijfvanvijf.nl.

Voeding en weerstand

Eerlijk is eerlijk: een gezonde leefstijl kan niet voorkomen dat je niet besmet wordt met corona. Toch is het altijd beter om te investeren in het optimaliseren van je weerstand dan het erbij te laten zitten. Want een goede weerstand is beter in staat om ziekmakende bacteriën en virussen te bestrijden. Ook ben je over het algemeen minder bevattelijk voor virussen en bacteriën. Mocht je toch ziek worden, dan herstel je sneller van een (gemiddeld) virus.

Nu is het coronavirus geen gemiddeld virus. En we weten inmiddels dat we, als we de maatregelen negeren, de kans lopen om besmet te raken. Zover bekend zijn er geen groepen die meer risico lopen om ziek te worden. Wel zijn er groepen die áls ze ziek worden, meer risico lopen op ernstige complicaties. Er zijn groepen mensen die extra op moeten letten. Denk bijvoorbeeld aan patiënten met een verminderde weerstand. Hun kans op besmetting met het coronavirus is net zo groot als bij mensen met een normale afweer. Maar, hun kans op een ernstige longontsteking is wél hoger. Daarom is het voorkómen van infecties extra belangrijk. Bron: www.umcg.nl.

 Was je handen extra en goed, houd anderhalve meter afstand en bleib zu Hause, restez à la maison, blijf thuis.

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat