Dip in je humeur? Dit is de beste remedie!

16 januari 2022 / Actueel / Achtergrond

Zo’n Blue Monday kan van invloed zijn op je humeur. Sowieso kun je tijdens je pauzeperiode schommelingen ervaren qua gemoedstoestand. Hoe komt dat toch? Het antwoord is simpel: je bent je te weinig aan het verheugen. Huh?

Dat meedoen aan IkPas, nadat de eerste euforie is weggetrokken, niet alleen maar hosanna is, ondervind je op deze Blue Monday mogelijk zelf. Eén troost, je bent niet alleen. Van alle deelnemers aan IkPas ervaren veel mensen bij tijd en wijle een dip in het humeur. Je ontregelde beloningssysteem hier een belangrijk oorzaak van. Want of je nu een stevige of matige drinker bent; bij iedereen die regelmatig een glaasje neemt, bestaat in de hersenen een sterke koppeling tussen het drinken van alcohol en de verwachting van ontspanning.

Deze associatie is zo sterk verankerd in het beloningssysteem van je hersenen, dat je ’s ochtends bewust of onbewust al opstaat met het idee: er komt vanavond geen beloning. Deze gedachte wordt op momenten dat je stress hebt of heel druk bent, nog versterkt. Geen wonder dus dat je humeur opspeelt: je hebt simpelweg niet dat moment van ontspanning waar je jezelf gedurende de dag op kunt verheugen. Hoog tijd om dat gevoel van gemis een beetje te verzachten!

De kracht van verheugen

Psycholoog en psychotherapeut Carien Karsten legt uit hoe je deze ‘verwachting van ontspanning’ doorbreekt. Carien: “Dit patroon doorbreken begint met het vervangen van je vaste ritueel (zoals een wijntje bij het eten of biertje voor de televisie) door een nieuw ritueel. Toen ik zelf stopte met mijn vaste wijntje ’s avonds, koos ik ter vervanging voor een ijsje. Zo creëerde ik een nieuw ontspanningsritueel. Dit werkt nog steeds. Toch was het vervangen van mijn wijntje alleen niet voldoende om overdag mijn humeur op peil te houden. Ik miste iets om mijzelf op te kunnen verheugen. Door bewust leuke dingen in te plannen, kwamen er nieuwe momenten om naar uit te kijken. En daar knapte mijn humeur absoluut van op.”

Lijst van 50 leuke dingen

De tip van Carien: “Realiseer je dat je hersenen tijdens je pauzeperiode moeten wennen aan het wegvallen van een vast ‘verheugmoment’. Probeer jezelf daarom te conditioneren in het verheugen op ándere dingen waar jij blij van wordt. Denk hierbij aan simpele dingen, zoals een vers boeket bloemen, lekker eten, een goed boek of een mooie film. Zo kun je iedere keer dat je denkt ‘vanavond ga ik niets drinken’, tegen jezelf zeggen ‘maar ik ga mijzelf wél verwennen met een mooie bos bloemen, lekker etentje, enz’. Verwacht hierbij overigens niet dat de nieuwe beloning je vaste glas wijn helemaal vervangt. Wel maakt het je challenge een stukje gemakkelijker én gezelliger.

Breng jij de rest van je challenge liever goedgehumeurd door? Maak dan een lijst van 50 leuke dingen die je gaat doen. En verwen jezelf met kleine dingen waar je blij van wordt. Jouw excuus? Je doet het niet voor jezelf hè, maar vooral voor de mensen om je heen ; )

 

Gerelateerd

Wijzig instellingen voor chat