De droge maand loopt ten einde. En nu?

28 januari 2021 / Actueel / Achtergrond

Het einde van je pauzeperiode komt steeds dichterbij. Nu geniet je iedere dag volop ondersteuning, omdat er met jou nog ruim 30.000 anderen passen. Maar wat doe je na 30 januari? Proosten op de goede afloop met een koud glas bier of een andere dorstlesser? Ga je minderen, stoppen of vaker een pauze inlassen? 

IkPas 2021 is populair in Nederland. Ruim 30.000 mensen doen mee aan Dry January en een deel ervan is voornemens de overbruggingsperiode en/of de 40 dagen challenge aan te gaan. “Maar”, geeft IkPas campagneleider Martijn Planken aan, “voor iedereen die zich aanmeldt, doen dat er drie of vier niet”. Tel uit je winst dus aan ‘deelnemers’.

Win-win-win-win-win

De afgelopen weken is er veel geschreven over de voordelen van een alcoholpauze. Zo varen de lever, het hart, de hersenen en de alvleesklier wel bij een alcoholvrije maand. Ook slaap je dieper, voel je je fitter (lichamelijk en geestelijk), houd je meer geld en tijd over en krijg je bijvoorbeeld een mooiere huid. Om nog maar niet te spreken van het goede voorbeeld dat je geeft aan je (klein)kinderen, je cholesterolgehalte dat verbetert en de kilo’s minder. Kortom: jouw droge reis levert je heel wat op.

Drinkgedrag na IkPas

Onderzoeken gehouden onder IkPas-deelnemers van voorgaande jaren en uitgevoerd door IkPas-onderzoeksleider en alcoholonderzoeker Rob Bovens, tonen aan dat je tot zes maanden na je pauzeperiode 30 tot 40 procent minder glazen alcohol drinkt. Dat scheelt behoorlijk!

Na een foutje toch doorgaan

Jezelf iets ontzeggen waar je normaal gesproken van geniet, is lastig. En soms kun je de drang bijna niet weerstaan. En misschien heb je zelfs tijdens een van je moeilijkste momenten toch alcohol gedronken. Eerder vertelden we al, dat je pauzeperiode dan niet is geflopt. Je herpakt jezelf en je gaat weer verder met pauze vieren!

Een alcoholpauze heeft wel degelijk zin

Of je nu wel of niet een keer hebt gesmokkeld tijdens jouw IkPas-periode; een alcoholpauze stimuleert het uitbouwen van je nieuwe goede gewoonten wel. Martijn: “Als je deze maand positieve ervaringen hebt opgedaan, bijvoorbeeld als je nuchter een gezellige zaterdagavond hebt beleefd, dan is het ook makkelijker om dat daarna nog eens te doen.” Iedere positieve ervaring geeft je kracht en meer inzicht in je eigen drinkgedrag.

Passen wanneer het jou uitkomt

Mocht je de (droge) smaak te pakken hebben gekregen; las dan een extra pauze in. Dit doe je door gezellig mee te doen aan de 40 dagen geen druppel challenge met bijbehorende overbruggingsperiode. Maar niets moet. Je pauzeert omdat jij dat wilt. Omdat je je er lekker bij voelt. Omdat het steeds makkelijker wordt? Bij IkPas kun je ieder moment van het jaar een eigen challenge aanmaken. Misschien wil je passen vlak na Pasen? Of liever voor de zomervakantie? In september? Of vlak voor kerst? Je ontvangt desgewenst drie nieuwsbrieven per week ter ondersteuning.

Heb je de Na-IkPas-Pagina al gecheckt?

In 4 stappen ga je aan de slag om de rest van het jaar beter in te plannen.

1.    Inventariseren van jouw persoonlijke ervaringen met IkPas.

2.    Kennisnemen van de richtlijn die de Gezondheidsraad heeft geformuleerd over het gebruik van alcohol.

3.    Een plan maken voor de komende maanden.

4.    Een hulpmiddel kiezen.

 

 

 

Gerelateerd

24 februari 2021 / Achtergrond

Schoonmaken en fietsen

Als ik een tijdje niet drink, word ik doorgaans bevangen door een enorme opruim- en schoonmaakwoede. Of misschien is het andersom: als ik regelmatig drink, laat ik de dingen versloffen,…
Lees meer
24 februari 2021 / Achtergrond

7 beweringen over alcohol

Vandaag verklaren we 7 beweringen over alcohol nader, die misschien ook jou wel eens ter ore zijn gekomen. Of alcohol een goede pijnbestrijder is en of een pensionado meer risico…
Lees meer
Wijzig instellingen voor chat