Corona-proof ontspannen: 15 dingen die je zou kunnen gaan doen

15 maart 2020 / Actueel / Achtergrond

Nu je meer thuis zit, vanwege het coronavirus wil je voorkomen dat de verveling toeslaat. Verveling maakt dat je je ongemakkelijk voelt en teruggrijpt op oude vertrouwde zaken, zoals een glas alcohol. En dat laatste wil je niet. Wat je dan kunt doen om de verveling tegen te gaan? Wij komen met 15 manieren van corona-proof tijdverdrijf.

  1. Mindfulness

Het coronavirus zorgt bij veel mensen voor stress. Daarom is het oefenen van mindfulness wellicht een goed idee. Neem de tijd om echt na te denken over je gedachten en gevoelens. Een mooie manier om meer bewust te worden van hoe je jouw leven wilt inrichten.

  1. Sporten in de tuin

YouTube staat barstensvol leuke work-outs. Altijd al een sixpack gewild? Dit is je kans. Ga je liever een uurtje kickboksen? Of toch liever bootcampen? Er is voor ieder wat wils! Geef alles en je zult zien dat je er letterlijk en figuurlijk sterker van wordt.

  1. Tuinieren

Werk in de tuin. Studies tonen aan dat het graven in de aarde een ongelooflijk anti-angsteffect heeft. Fijn tijdverdrijf in virustijd.

  1. Lees

Zoveel meer tijd voor zoveel meer boeken. Letters vreten in plaats van drankjes drinken. Beter toch?

  1. Keukenprins(es)

Duik je keuken in. Van al die gehamsterde rijst en pasta is vast iets lekker te maken.

  1. Start je eigen onderneming

Altijd gedroomd van een eigen bedrijf? Nu is en heb je de tijd om eraan te werken. Schrijf een businessplan en zet de eerste stappen.

  1. Ruim je zolder/garage/schuur/bijkeuken op

Er is altijd wel een ruimte in huis die een grote opruimbeurt verdient. Stroop je mouwen op en aan de slag!

  1. DIY

Erger je je al jaren aan die net-niet kleur in gang? Die loze ruimte onder de kast? Dat scheve tegelwerk in de badkamer? Handen uit de mouwen en aanpakken die ergernissen.

  1. Subtiele DIY

Ook DIY, maar dan subtieler, is kleuren voor volwassenen, haken, diamond painting of bijvoorbeeld sticker mozaïek. Je zit echt even met je hoofd ergens anders.

  1. Dagboek

Schrijf aan het eind van de dag hoe deze is verlopen. Wat was fijn? Wat ging minder? Waar ben je dankbaar voor? Schrijven werk therapeutisch. Echt.

  1. Filmpje kijken

Normaal gesproken gun je het jezelf misschien niet of vind je dat je er geen tijd voor hebt. Nu is er geen excuus. En je mag zoveel popcorn eten als je wilt.

  1. Spelletjesmarathon

Van Ganzenbord naar mens-erger-je-niet, van beveren naar Monopoly en weer terug. Hele dagen thuis (met kinderen) wordt leuker als je samen een spelletje (of drie) speelt.

  1. Leg een puzzel van minimaal 1000 stukjes

Ontspannend en tijdrovend.

  1. Bel familie/vrienden of schrijf brieven

Omdat we onze ouders, grootouders, tantes, ooms, neven, nichten en vrienden niet meer kunnen bezoeken, zijn we aangewezen op andere communicatiemiddelen. Bel iedereen even op. Praat bij. Of schrijf een mooie brief. Een fijn tijdverdrijf. Prettig voor verzender en ontvanger.

14.  Maak een moodboard

Verbouwplannen? Op zoek naar een nieuwe look? Toe aan een nieuw kapsel? Pak een stapel oude magazines en knip de mooiste, inspirerende plaatjes uit. Plak ze op een groot stuk karton of papier en creëer de perfecte sfeer.

  1. Leer een nieuwe taal

Wat gaat het worden: Frans, Grieks, Italiaans, Spaans of toch Chinees? Wat houdt je tegen?

Natuurlijk zijn er nog veel meer hobby’s en andere vormen van tijdverdrijf te bedenken. Het gaat erom dat je iets doet waar je al langere tijd je gedachten over laat gaan. En dat je, niet in de laatste plaats, nu gewoon iets doet wat je lekker bezighoudt. De komende drie weken zien er nu eenmaal anders uit dan anders. Succes!

 

 

 

Gerelateerd

26 maart 2020 / Actueel / Achtergrond

Alcoholgebruik in cijfers

Bij alle volwassen leeftijdsgroepen is het aandeel mannen dat overmatig drinkt groter dan het aandeel vrouwen. Overmatig drinken betekent meer dan 21 glazen alcohol per week drinken (mannen), of meer…
Wijzig instellingen voor chat